Turbo gør Cayman stærkere og mere nøjsom

Porsches mindste coupé får nu samme store overhaling som Boxster-roadsteren. Det vil især sige nye firecylindrede boksermotorer med turbo.

Nyt om biler

Verdenspremieren på fornyede versioner af Porsches mindste modelfamilie har sportsvognsmærket delt i to.

Efter at den faceliftede 718 Boxster debuterede på biludstillingen i Genève primo marts, får den lukkede udgave, Cayman, nu lov til at kaste glans over Porsches stand på Auto China 2016, årets store bilshow i Kina.

Flere Porscher i Kina end i Tyskland

Bagenden på 718 Cayman er ændret en del. For at få bilen til at se bredere ud har bagpartiet fået en liste i sort højglans med integreret Porsche-navn mellem de nye baglygter. Fotos: Torben Arent
Bagenden på 718 Cayman er ændret en del. For at få bilen til at se bredere ud har bagpartiet fået en liste i sort højglans med integreret Porsche-navn mellem de nye baglygter. Fotos: Torben Arent
Riget i Midten er blevet Porsches største marked og altså vigtigere end Autobahn-hjemmemarkedet målt i salgstal.

Ud over designmæssige opstramninger af coupéen er den tekniske nyhed den samme på Cayman som på Boxster. Det vil især sige, at centermotorbilerne får nye, firecylindrede boksermotorer. De har nu turboladning – noget der tidligere var forbeholdt topmodellerne, der hedder Turbo.

Fra 300 hk

Mindste ydelse i tolitersmotoren er 300 hk, mens S-modellen yder 350 hk fra en slagvolumen på 2,5 liter. Det er 25 hk ekstra i forhold til forgængeren, samtidig med at brændstoføkonomien er forbedret.

Den 300-hestes accelererer – med særligt ekstraudstyr - fra 0 til 100 km/t. på 4,7 sek., mens S-modellen klarer sprinten på 4,2 sekunder. Topfarten er hhv. 275 og 285 km/t.

S-versionen af Porsche Cayman har nu 350 hk og en 0-100-tid på ned til 4,2 sekunder.
S-versionen af Porsche Cayman har nu 350 hk og en 0-100-tid på ned til 4,2 sekunder.

Orden i sagerne: coupé billigere end roadster

Som Porsche tidligere har meddelt, kommer der i forbindelse med faceliftet mere logik i priserne på Cayman og Boxster. Den lukkede coupé ligger prismæssigt for første gang under roadsteren – på samme måde som hos 911-modellerne og som stort set alle andre bilmodeller.

SE OGSÅ: Porsche 718: Færre cylindre - flere kræfter

718 Cayman fås fra 958.000 kr., mens den hurtigere S-version begynder ved 1.204.000 kr. Den fornyede 718 Cayman introduceres i Danmark til efteråret.