Trafikken har fået ny minister

Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance er ny transportminister. Den nye regering nævner udvidelse af Hillerødmotorvejen, en midtjysk motorvej og højere fartgrænser – og måske brugerbetaling på nye veje.

Trafik

Ole Birk Olesen, 43, er ny transport, bygnings- og boligminister. Foto: Steen Brogaard/Transportministeriet
Ole Birk Olesen, 43, er ny transport, bygnings- og boligminister. Foto: Steen Brogaard/Transportministeriet
Ole er ny i trafikken. Med etableringen er trekløverregeringen er Ole Birk Olesen, Liberal Alliance, 43 år, udnævnt til transport-, bygnings- og boligminister.

Han bliver den niende transportminister siden 2005 og afløser senest Hans Christian Schmidt (V), der helt udtræder af regeringen.

Med den nye regering er der kommet nyt regeringsgrundlag, og det indeholder et afsnit om trafik og transport.

Hillerødmotorvej skal være motorvej

På vejsiden er det markant, at Hillerødmotorvejen hives op af glemslen.

Regeringen vil gennemføre VVM-undersøgelse af en udvidelse af Hillerødmotorvejens forlængelse, der er 2+1-motortrafikvej, til firesporet motorvej på hele strækningen til Hillerød.

Trods navnet ender Hillerødmotorvejen i dag reelt ved Allerød.

Ny midtjysk motorvej

De tre screenings-forslag til en nord-syd-gående, midtjysk motorvej. Regeringen går nu primært efter korridor A, den mest vestlige linjeføring. Det indebærer bl.a., at der kan komme motorvej til Billund Lufthavn.
De tre screenings-forslag til en nord-syd-gående, midtjysk motorvej. Regeringen går nu primært efter korridor A, den mest vestlige linjeføring. Det indebærer bl.a., at der kan komme motorvej til Billund Lufthavn.

Desuden vil regeringen i 2017 tage initiativ til at få undersøgt en ny midtjysk motorvej, hedder det i regeringsgrundlaget.

Der skal gennemføres en forundersøgelse på strækningen fra Hobro over Viborg til Give og en VVM-undersøgelse på strækningen Give-Billund-Haderslev. Dermed indikeres, at regeringen foretrækker den længste variant, der udgår helt nede ved Haderslev.

Mere udvidelse af E45

Det er allerede besluttet, at bruge 500 mio. kr. på at udvide Østjyske Motorvej til seks spor mellem Aarhus Syd og Skanderborg, og i regeringsgrundlaget står der desuden, at i ’de kommende år’ skal fremkommeligheden også forbedres på andre strækninger af E45.

Kalundborgmotorvejen, som er besluttet men ikke finansieret, nævnes også, men uden at der er noget konkret. Næstvedmotorvejen og Frederikssundsmotorvejen, der begge er besluttet, men mangler penge, nævnes slet ikke.

SE OGSÅ: Plan klar for Næstvedmotorvej

Betaling for at køre på vejene?

Regeringen skriver, at ’Der er i de kommende år meget begrænset plads til nye store transport-investeringer, hvis der ikke bliver tilvejebragt flere midler til investeringer. Regeringen ønsker derfor (…) at finde et grundlag for at øge rammen for de offentlige investeringer.'

En af disse nye finansieringer ser ud til at kunne blive brugerbetaling. Senere i afsnittet hedder det nemlig:

’Regeringen ønsker at bygge videre på erfaringerne fra projektet for bygning af Kronprinsesse Marys Bro ved Frederikssund og undersøge mulighederne for hel eller delvis brugerfinansiering af konkrete nye infrastrukturprojekter.’

En evt. kommende havnetunnel i København er et af de projekter, der kan ende med at få brugerbetaling.

SE OGSÅ: Havnetunnel i København får nyt liv

Højere fartgrænse

Der er også et afsnit om fartgrænser. Regeringen vil undersøge, om hastighedsgrænserne på motorveje med 110 km/t. trafiksikkert forsvarlig kan forhøjes til 120 eller 130 km/t., og om grænsen kan hæves til 90 km/t. på nogle flere landevejsstrækninger.

FDM hilser den nye regering og den nye transportminister velkommen.

- Det er positivt, at der i regeringsgrundlaget lægges op til, at vejene udbygges. I den forbindelse vil FDM opfordre til, at der investeres der, hvor behovet er størst, og hvor den samfundsøkonomiske nytte er bedst, siger afdelingschef i FDMs økonomisk politiske sekretariat, Torben Lund Kudsk.

Brugerbetaling skal være undtagelse

Brugerbetaling lyder ifølge FDM umiddelbart som en dårlig idé.

- Så længe bilisterne betaler op mod 50 mia. kr. i bilafgifter årligt, er FDM meget skeptisk i forhold til, at der indføres brugerbetaling på veje. Kun på særlige anlæg som eksempelvis en havnetunnel, mener FDM, at det kan overvejes, siger Torben Lund Kudsk.

FDM ser tankerne om ændrede hastighedsgrænser som positive. Afgørende er, at hastighederne kun sættes op, hvor det kan ske med forsvarlig hensyntagen til trafiksikkerheden.

SE OGSÅ: 2025-plan vil sende milliarder til vejene