Citroën krydser komfort og kraft

C5 Aircross er Citroëns friske bud på en anderledes crossover i mellemklassen. Bilen bliver første Citroën med et nyudviklet ’flyvende tæppe’ og kommer med op til 300 hk ved hjælp af to elmotorer. Der går halvandet år, før bilen er klar i Europa.

Nyt om biler

Friske gadekryds er blevet sagen hos Citroën. Endnu inden vi har set den færdige udgave af C3 Aircross, som kommer sidst i 2017, præsenterer Citroën nu den større C5 Aircross.

C5 Aircross har tydelig slægtskab med C4 Picasso, C4 Cactus og C3. Lygterne har den karakteristiske toetagers udformning. Foto: Torben Arent
C5 Aircross har tydelig slægtskab med C4 Picasso, C4 Cactus og C3. Lygterne har den karakteristiske toetagers udformning. Foto: Torben Arent
Det sker på Auto Shanghai 2017-udstillingen 19. april, men europæiske købe må have tålmodig helt frem til begyndelsen af 2018.

- Dette er ikke blot en ny SUV, det er kickstart for Citroëns internationale produktoffensiv, sagde Citroën-direktør Linda Jackson ved præsentationen.

Premiere i Kina, først til salg i Kina

Det internationale blev understreget af det faktum, at det foregik i Kina, og at en ny Citroën-produktionsmodel for første gang er lanceret uden for Frankrig.

Længden er 4,50 meter og udhængene for og bag er små. De såkaldte Airbumps er gjort mindre i forhold til C4 Cactus og C3 og flyttet længere ned på siden.
Længden er 4,50 meter og udhængene for og bag er små. De såkaldte Airbumps er gjort mindre i forhold til C4 Cactus og C3 og flyttet længere ned på siden.
C5 Aircross er en mellemstor SUV eller crossover en anelse større end Nissan Qashqai og Toyota C-HR, og som Toyota’en skiller Aircross’en sig virkelig ud i design.

Tæt på konceptbil

Den færdige bil ligner i høj grad konceptbilen Aircross, som Citroën viste for to år siden – også i Kina.

SE OGSÅ: Cactus på stikkerne som SUV

Produktionsbilen er gjort mindre, særligt i bredden, men fremstår stadig med meget muskuløse linjer uden arrogance, som Motor oplever bilen første gang i Shanghai.

Fronten med højt placerede lygter i to etager kendes fra C4 Cactus, og det samme gør de særlige ’Airbumps’. De er dog blevet noget mindre og lavere placeret end på C4 Cactus og C3.

Det er ikke kun i udseende, at C5 Aircross skiller sig ud.

Baglygterne kendes også fra andre nye Citroën-modeller.Der er en lille sideriude bag, selv om det udefra kan ligne en sort plade. Bilen her står på 19 tommer hjul.
Baglygterne kendes også fra andre nye Citroën-modeller.Der er en lille sideriude bag, selv om det udefra kan ligne en sort plade. Bilen her står på 19 tommer hjul.

Komfort først og fremmest

Komforten bliver på mange områder helt unik, siger Citroën. Markant er, at C5 Aircross bliver første model med den fulde udgave af ’Citroën Advanced Comfort’-programmet.  Nu lanceres nemlig ’Progressive Hydraulic Cushions’, særlige støddæmpere der i særlig høj grad kan opsluge ujævnheder i vejen.

Muligvis er der ikke ligefrem tale om, at Citroëns ikoniske ’flyvende tæppe’ vender tilbage, men komfort i affjedring og lydniveau skulle nå nye højder. Undervognens affjedring suppleres med en ekstra dæmpning i sæderne.

SE OGSÅ: Citroën dropper C5

C5 Aircross er baseret på PSA-gruppens EMP2-platform ´og er dermed i nær familie med Peugeot 3008 og 5008. Akselafstanden på den platform kan trækkes ud i fem ’hakker’, og her er det den mellemste på 2,73 meter, der anvendes. Det er et hak mere end 3008 og to mindre end 5008 og Grand C4 Picasso.

C5 Aircross er en rigtig, stor SUV-midterkonsol. Det fikse design af de dobbelte luftdyser - er blot design.Reelt er det én luftdyse. Den brune læderfarve er forbeholdt kinesiske topversioner. Foto: Citroën
C5 Aircross er en rigtig, stor SUV-midterkonsol. Det fikse design af de dobbelte luftdyser - er blot design.Reelt er det én luftdyse. Den brune læderfarve er forbeholdt kinesiske topversioner. Foto: Citroën
Længden på C5 Aircross er 4,50 m, mens bredden er oppe på 1,84 m. Bagagerummet er til den pæne side for klassen: 482 liter.

Opladningshybrid med 300 hk

Motorprogrammet i Europa siger Citroën ikke noget om. Men ud over at der som minimum kommer benzinmotorer med 165 og 200 hk samt de kendte dieselmotorer, er en interessant oplysning, at C5 Aircross bliver mærkets første opladningshybrid. Det sker senere i 2019.

Den blander kræfterne fra en 200 hestes benzinmotor med evnerne fra to elmotorer (en for og en bag) og når i alt op på 300 hk samt firehjulstræk. C5 Aircross bliver dermed den mest kraftfulde Citroën nogensinde.