Koreansk kreativitet: sedan-coupé-hatchback

Hyundai viser fornyelse ved at lancere en fastback-type i den lille mellemklasse. Sådan en model har man ikke rigtig set før.

Nyt om biler

Hyundai er nyskabende ved at lancere en fastback-type i den lille mellemklasse. Fotos: Hyundai
Hyundai er nyskabende ved at lancere en fastback-type i den lille mellemklasse. Fotos: Hyundai
Sedan-coupé-hatchback – det har man dog ikke set før i den lille mellemklasse. Men det findes nu – og det er tilmed Hyundai, der står for nytænkningen.

Hyundai selv bruger andre ord. Modellen hedder i30 Fastback, men designchef Thomas Bürkle talte også om gran turismo og firedørs coupé i sin præsentation.

Fastback: skrående taglinje

Fastback kendetegner traditionelt en bilmodel, hvor taget skråner hele vejen ned mod bagpartiet.

Bagtil er i30 Fastback helt unik. Bemærk hvordan karrosseriet i kabinehøjde smaller til bagtil. Sammen med det sænkede tag gør det ikke noget godt for pladsen på bagsædet.
Bagtil er i30 Fastback helt unik. Bemærk hvordan karrosseriet i kabinehøjde smaller til bagtil. Sammen med det sænkede tag gør det ikke noget godt for pladsen på bagsædet.

Mercedes-Benz og VW har længe haft samme idé i klassen over med hhv. CLS og Passat CC/CC/Arteon. Her er stilen mere over mod en coupé med fire døre.

VW fik idéen for længe siden - og Mazda

VW har engang vist en Jetta konceptbil, New Midsize Coupé, altså i samme klasse som i30, i tilsvarende coupéstil som CC, men denne model blev aldrig til noget. Mazda var muligvis først på tanken med 323 F fra begyndelsen af 1990erne. Den model var en slags femdørs coupé, selv om den betegnelse ikke rigtig blev anvendt dengang.

SE OGSÅ: Golf bliver til elegant sedan

Fastback-modellen har samme akselafstand som de øvrige i30-varianter, mens totallængden er øget knap 12 cm. Trods større udhæng virker bilen her langt mere dynamisk at se på end den almindelige femdørs. Den bageste hjørnestolpe, spoileren og den lavere taglinje gør forskellen.
Fastback-modellen har samme akselafstand som de øvrige i30-varianter, mens totallængden er øget knap 12 cm. Trods større udhæng virker bilen her langt mere dynamisk at se på end den almindelige femdørs. Den bageste hjørnestolpe, spoileren og den lavere taglinje gør forskellen.
Med Fastback er Hyundai oppe på tre varianter i i30-familien – femdørs hatchback kom i foråret, og stationcar er netop lanceret. Dertil kommer GTI-bilen i30 N, som er femdørs. Fastback afløser reelt den tredørs, som er udgået.

Ligner sedan

i30 Fastback kan i skyndingen opfattes som en sedan, og bilen kan muligvis tiltale de, der ellers har svært ved at finde en sedan i denne størrelse. Sedan-fremtoningen skyldes bl.a. den store hækspoiler, der giver bagpartiet et kækt knæk, og at bagklappen på den nederste halvdel i siderne er skåret ud som en lille bagklap. Men det snyder – bilen har stor, praktisk bagklap.

I lukket tilstand kan man forledes til at tro, at bilen har en lille sedan-åbning...
I lukket tilstand kan man forledes til at tro, at bilen har en lille sedan-åbning...

Den store spoiler og den markante, bageste hjørnestole er med til at give bilen sin unikke karakter og dynamiske udseende. Desuden snævres kabinen ind hen mod bagenden.

Store ændringer i design

Da design er afgørende for denne variant, har Hyundai lavet om på meget andet end bagpartiet. Taget er sænket 25 mm i forhold til hatchback-modellen, og dertil kommer, at undervognen er sænket andre 5 mm. I alt en tre cm lavere bil. Det er – sammen med 17 eller 18 tommer hjul som standard - med til at give bilen en mere sporty og dynamisk fremtoning.

...men bagagerummet kommer man til via en traditionel, stor bagklap.
...men bagagerummet kommer man til via en traditionel, stor bagklap.
Totallængden er øget 12 cm.

SE OGSÅ: Hyundai N: nyt navn med fart i

Fortil er grill’en gjort lavere end på de øvrige i30-versioner, og af en eller anden grund syntes Hyundai også, at Fastback skulle have sine egne kørelyslygter.

Dårlig loftshøjde

Den sænkede taglinje sætter sit spor i kabinen. Loftshøjden ved bagsædet er bestemt ikke god, i hvert fald ikke i versioner med glasskydetag.

Derimod er bagagerummet særdeles stort – større end i den femdørs i30, som ellers er rigtig stort med 395 liter. Her i Fastback er rummet oppe på 426 liter. Man kommer dog til at kæmpe med en meget høj læssekant.

Først klar til marts

Grillen ser bredere ud på Fastback end på hatchback og stationcar. Det skyldes, at grillen er lavere  opnået ved at forlænge motorhjelmen lidt nedad. Kørelyslygter bruges ofte til at give en modelserie eller helt mærke en genkendelig lyssignatur. Men Hyundai syntes, at Fastback skulle have sin egen.
Grillen ser bredere ud på Fastback end på hatchback og stationcar. Det skyldes, at grillen er lavere opnået ved at forlænge motorhjelmen lidt nedad. Kørelyslygter bruges ofte til at give en modelserie eller helt mærke en genkendelig lyssignatur. Men Hyundai syntes, at Fastback skulle have sin egen.
i30 Fastback kommer først til Danmark omkring marts. Priserne er ukendte, men forvent højere pris end for hatchback’en. Bl.a. har Fastback større hjul, formentlig et højere udstyrsniveau og fås ikke med de mindste motorer.

SE OGSÅ: Hyundai i30: Bilen der gør alt rigtigt

 

 

 

 

 

 

 

Bagagerummet er virkelig stort: 426 liter. Men læssekanten er tårnhøj.
Bagagerummet er virkelig stort: 426 liter. Men læssekanten er tårnhøj.