Hyundai selv bruger andre ord. Modellen hedder i30 Fastback, men designchef Thomas Bürkle talte også om gran turismo og firedørs coupé i sin præsentation.
Fastback: skrående taglinje
Fastback kendetegner traditionelt en bilmodel, hvor taget skråner hele vejen ned mod bagpartiet.
Mercedes-Benz og VW har længe haft samme idé i klassen over med hhv. CLS og Passat CC/CC/Arteon. Her er stilen mere over mod en coupé med fire døre.
VW fik idéen for længe siden - og Mazda
VW har engang vist en Jetta konceptbil, New Midsize Coupé, altså i samme klasse som i30, i tilsvarende coupéstil som CC, men denne model blev aldrig til noget. Mazda var muligvis først på tanken med 323 F fra begyndelsen af 1990erne. Den model var en slags femdørs coupé, selv om den betegnelse ikke rigtig blev anvendt dengang.
SE OGSÅ: Golf bliver til elegant sedan
Med Fastback er Hyundai oppe på tre varianter i i30-familien – femdørs hatchback kom i foråret, og stationcar er netop lanceret. Dertil kommer GTI-bilen i30 N, som er femdørs. Fastback afløser reelt den tredørs, som er udgået.Ligner sedan
i30 Fastback kan i skyndingen opfattes som en sedan, og bilen kan muligvis tiltale de, der ellers har svært ved at finde en sedan i denne størrelse. Sedan-fremtoningen skyldes bl.a. den store hækspoiler, der giver bagpartiet et kækt knæk, og at bagklappen på den nederste halvdel i siderne er skåret ud som en lille bagklap. Men det snyder – bilen har stor, praktisk bagklap.
Den store spoiler og den markante, bageste hjørnestole er med til at give bilen sin unikke karakter og dynamiske udseende. Desuden snævres kabinen ind hen mod bagenden.
Store ændringer i design
Da design er afgørende for denne variant, har Hyundai lavet om på meget andet end bagpartiet. Taget er sænket 25 mm i forhold til hatchback-modellen, og dertil kommer, at undervognen er sænket andre 5 mm. I alt en tre cm lavere bil. Det er – sammen med 17 eller 18 tommer hjul som standard - med til at give bilen en mere sporty og dynamisk fremtoning.
Totallængden er øget 12 cm.SE OGSÅ: Hyundai N: nyt navn med fart i
Fortil er grill’en gjort lavere end på de øvrige i30-versioner, og af en eller anden grund syntes Hyundai også, at Fastback skulle have sine egne kørelyslygter.
Dårlig loftshøjde
Den sænkede taglinje sætter sit spor i kabinen. Loftshøjden ved bagsædet er bestemt ikke god, i hvert fald ikke i versioner med glasskydetag.
Derimod er bagagerummet særdeles stort – større end i den femdørs i30, som ellers er rigtig stort med 395 liter. Her i Fastback er rummet oppe på 426 liter. Man kommer dog til at kæmpe med en meget høj læssekant.
Først klar til marts
i30 Fastback kommer først til Danmark omkring marts. Priserne er ukendte, men forvent højere pris end for hatchback’en. Bl.a. har Fastback større hjul, formentlig et højere udstyrsniveau og fås ikke med de mindste motorer.SE OGSÅ: Hyundai i30: Bilen der gør alt rigtigt