BMW 7-serie - javel, hr. minister

Med næsten fuldt liggemål og en komfort, der kun sjældent ses magen, er BMW 7-serien årets topscorer, når det handler om komfort.

BMW 7-serie.
Forpremiere
BMW 7-serien er i høj grad skabt for at gøre bagsædepassagererne i godt humør. Her er transport ændret til ophold, og ventetid vekslet til kvalitetstid. Fotos: Karsten M. Lemche, FDM
BMW 7-serien er i høj grad skabt for at gøre bagsædepassagererne i godt humør. Her er transport ændret til ophold, og ventetid vekslet til kvalitetstid. Fotos: Karsten M. Lemche, FDM

Motor mener: BMW 7-serie er ikke kun ødsel komfort. Den har teknologier, der peger frem mod den selvkørende bil, og masser af finesser, der kommer os andre til gode i årene, der kommer.

Det er nok mest indkøbsafdelingen for ministerbiler på Christiansborg og topdirektører i landets største firmaer, der for alvor læser med i en omtale af en bil som denne. Men der er faktisk god grund til, at vi andre også læser med. BMW 7-serien er nemlig en af de biler, der viser, hvad vi i de kommende år kan vente os af nyheder i almindelige biler. Og får vi bare nogle af finesserne fra den nye 7-serie, så er der noget at glæde sig til.

Men inden vi kaster os ud i detaljerne, må vi lige kigge indenfor i den næsten toværelses lejlighed, som kabinen udgør. Helt i bilens ånd begynder vi ved bagsædet. Her er der enormt god plads, og man mærker med det samme, at komfort er et ord, der er anvendt hyppigt i kravspecifikationen til bilen.

LÆS OGSÅ: Motors test af Mercedes-Benz S500 Lang

Også bag rattet er der god komfort. Der er varme i rat, sæder og midterkonsol, og sæderne er naturligvis elektrisk justerbare.
Også bag rattet er der god komfort. Der er varme i rat, sæder og midterkonsol, og sæderne er naturligvis elektrisk justerbare.

Bagsædet rummer kun to personer, og det er kun i bilens højre side, at man for alvor kan slange sig. Begge sæder kan justeres elektrisk, og kører man højre forsæde helt frem og vipper fodstøtten op, bliver det næsten en full-flat-bed som i de gode business-afdelinger på et rutefly.

Mellem pladserne er der en kæmpe konsol med en indbygget udtagelig tablet, hvorfra man kan styre sæder, klimaanlæg, musik, video og lignende, ligesom man kan sætte den op til at modtage mails og gå på nettet. Lyden kommer fra et Bowers & Wilkins-lydanlæg med 16 højttalere og 1.400 Watt.

Parkerer helt selv

Den store skærm styres på fin vis fra den store drejeknap mellem sæderne, og alle menuer kan nu vælges at være på dansk.
Den store skærm styres på fin vis fra den store drejeknap mellem sæderne, og alle menuer kan nu vælges at være på dansk.

Alle udgaver fås i to karrosserivarianter, hvor forskellen ligger i akselafstanden til fordel for endnu bedre benplads ved bagsædet. Forskellen er 14 cm, og længste udgave har dermed 3,21 meter mellem for- og bagaksel. Affjedringen er altid baseret på luftpuder, og det giver en rigtig fin komfort, når bilen kører hen over ujævnheder.

En af nyhederne i 7-serien er muligheden for at stige ud af bilen, og så lade bilen køre ind i garagen af sig selv. Den funktion var ikke på vores testbiler, men den dukker op fra og med de biler, der produceres nu, og på den måde slipper man for at skulle møve sig ud af bilen – ofte med beskidt tøj som følge.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Audi A8

Lyset er som standard af LED-typen, og det lyser helt vildt. Men er det ikke nok, kan man bestille bilen med laserlys, som ellers kun er set i BMW i8. Det lyser op til 600 meter foran bilen og gør bogstaveligt talt nat til dag.

BMW 7-serien er en stor bil, men den er nem at manøvrere og kører behageligt nærmest uanset underlag.
BMW 7-serien er en stor bil, men den er nem at manøvrere og kører behageligt nærmest uanset underlag.

Bilen fås med glastag med indbyggede LED-lys, der illuderer en stjernehimmel, der kan lyse i seks forskellige farver. Klimaanlægget kan styres alene med håndbevægelser i luften foran en sensor – en unik løsning, der dog kræver lidt træning.

På sikkerhedsområdet er BMW 7-serien rykket et skridt tættere på den selvkørende bil, og bilen placerer sig nu fint midt i vognbanen og følger flot vejens forløb. Man skal dog stadig holde hænderne på rattet, men resten klarer bilen nu selv.

Økonomiske motorer

BMW har virkelig lagt sig i selen for at gøre den store 7-serie mindre brændstofslugende. Vægten er reduceret med 120 kg gennem brug af både aluminium, plast og kulfiber, og motorerne er optimerede.

Alle funktioner kan styres via den store skærm.
Alle funktioner kan styres via den store skærm.

Dieseludgaven 730d kører således på papiret 22,2 km pr. liter, hvilket unægtelig er et flot resultat. Den er baseret på en sekscylindret treliters motor med turbo. Den større 750i har en benzindrevet V8er og kører dog stadig over 12 km pr. liter. En opladningshybrid dukker senere op i form af en 740e, og den kombinerer en toliters benzinmotor med en elmotor og et batteri. Den kan køre op til 40 km på en opladning, og det kaster et officielt forbrugstal af sig, der modsvarer 47,6 km pr. liter.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Jaguar XF

Køreoplevelsen i den nye 7-serie er i en klasse for sig. Trods bilens enorme dimensioner køres den let rundt på selv små snoede veje, og styretøj og bremser giver en god føling med bilen. I det hele taget føles bilen en hel del mere dynamisk, end man ellers ville tro om en så stor bil.
Priserne begynder ved 1,7 mio. kr., men skal der sættes krydser ved alt det sjove, skal man forberede sig på en prislap på tre millioner kroner.