Danmarks mest befærdede vej er nu i tip-top stand, og de 120.000 daglige bilister har fået bedre forhold på den ellers plagede strækning.
Efter fire års anlægsarbejde af den sydligste del af Køge Bugt Motorvejen erklærer Vejdirektoratet nu vejen for helt færdig.
Sommeren er brugt på at lægge det sidste lag støjdæmpende asfalt og male nye striber. Dermed er der nu fire brede spor i begge retninger uden fartbegrænsning ud over de sædvanlige 110 km/t.
Næsten færdig et år før lovet
Udvidelsen blev stort set færdig for et år siden, et helt år før planlagt. Dog manglede det sidste lag asfalt og andre arbejder, som er gennemført denne sommer.
Der udestår diverse småarbejder, men det er ikke noget, som vil genere trafikken.
Mobilt autoværn gav mindre trængsel
Ved det afsluttende asfaltarbejde afprøvede Vejdirektoratet mobile autoværn, så der var fire spor i den mest trafikerede retning og tre i den modsatte.
SE OGSÅ: Autoværnet flytter sig efter trafikken
- Vi har gjort os nogle rigtig gode erfaringer, og de mobile autoværn har været en succes, siger projektleder i Vejdirektoratet, Robin Højen Madsen.
- Faktisk var forlængelsen af rejsetiderne meget kortere, end vi havde turdet håbe på. Rejsetiden på strækningen blev kun forlænget med cirka et minut i begge retninger, og i myldretiden blev rejsetiden forlænget med to-tre minutter i begge retninger i forhold til, inden arbejdet gik i gang, forklarer projektlederen.
12 års udvidelse er slut
Hele udvidelsen af Køge Bugt Motorvejen har været opdelt i tre etaper. Den nordligste mellem Ishøjkrydset og Greve syd gik i gang for 12 år siden og blev færdig tre år senere, i 2009.
SE OGSÅ: Mindre kø på Køgebugt
Anden etape, Greve S-Solrød S blev færdig i 2015, mens tredje og sidste etape altså fik den sidste finpudsning her i august 2017.
SE OGSÅ: Første spadestik til fire års bøvl