Grønt lys for Femerntunnel – med forbehold

Folketinget har vedtaget anlægsloven for den faste Femern Bælt-forbindelse med massivt flertal. Men politikerne skal godkende den endelige pris, før byggeriet kan begynde. Høj pris og tysk nølen kan forsinke projektet.

Illustration: Femern A/S
Trafik

Danmarkshistoriens største anlægsprojekt har fået starttilladelse. Folketinget vedtog 28. april med opbakning fra alle partier undtagen Enhedslisten anlægsloven for Femern Bælt-forbindelsen og de tilhørende danske landanlæg.

Det gælder verdens længste undersøiske tunnel for både biler og tog på 18 km og en massiv opgradering af jernbanen mellem Ringsted og Rødbyhavn.

VIDEO: Oplev turen under Femern Bælt

gennem Men byggeriet af selve kyst til kyst-forbindelsen kan ikke gå i gang før tidligst til efteråret. Der er nemlig lige et par hængepartier, og de er ikke helt ubetydelige.

Pris steget fra 46 til 55 mia. kr.

Først og fremmest er tilbuddene fra entreprenørerne væsentlig højere end forventet. Femern A/S har budgetteret med 46 mia. kr. for kyst til kyst-delen, men de laveste bud fra entreprenørerne giver en pris på 54,9 mia. kr.

Det er ikke blot 8,9 mia. kr. over forventning, det er også 2,2 mia. mere, end den reserve til uforudsete udgifter, der var lagt ind som buffer. Dermed vil det også tage længere tid at betale anlægget tilbage.

SE OGSÅ: Høj byggepris kan forsinke Tysklandstunnel

Hvis det første overslag havde holdt, og Femerns trafikprognoser passer, ville det tage 32 år inkl. de danske landanlæg. Hvis hele reserven blev brugt, ville der gå 37 år. Med de nuværende beløb er tilbagebetalingstiden oppe på 39 år.

Prisen genforhandles indtil september

Femern A/S har frem til september til at forhandle med entreprenørerne om, hvordan tunnellen kan blive billigere. Et element er, at byggetiden evt. kan forlænges, hvis det kan sænke byggeprisen. Men der kan ikke blive tale om særlig lang tid, for der begynder hurtigt at løbe store renter på.

Indtil videre er det planen, at tunnelen skal indvies i december 2021. Den oprindelige tidsplan hed 2018, som senere blev skubbet til 2020 og senere igen med yderligere et år. Transportminister Magnus Heunicke har indikeret, at åbningen maks. kan udskydes til 2024.

SE OGSÅ: Femerntunnelen forsinkes yderligere et år

Det er samme år, som Tyskland med forsinkelse har lovet at have bygget en elektrisk jernbane mellem tunnelen og Lübeck.

Tysk miljømodstand

Men tyskerne kan også kaste grus i den danske transportmaskine, trods fuld opbakning fra forbundskansler Angela Merkel under sit besøg i Danmark samme dag som anlægsloven blev vedtaget.

Selv om tunnelen er en ren dansk økonomisk satsning, og selv om valget af en tunnel betyder, at der ikke kommer varige miljøpåvirkninger i Østersøen, har store tyske miljøgrupper set sig sure på den faste forbindelse.

Tung vej til tysk byggetilladelse

Det kan påvirke den myndighedsgodkendelse, der er i gang i Slesvig-Holsten. Den tyske proces er markant mere bureaukratisk end den danske og har krævet 11.000 siders dokumentation. Der er indkommet 3.000 høringssvar, langt de fleste formentlig af negativ karakter.

Vedtagelsen af anlægsloven i Danmark udgør den endelige miljøgodkendelse af projektet fra dansk side.

Femern A/S fortsætter arbejdet med de såkaldte fremrykkede aktiviteter med at forberede den kommende produktion af tunnelelementer ved Rødbyhavn. Med anlægsloven gives der også tilladelse til at ekspropriere landbrugsjord, et mindre antal vindmøller og erhvervsarealer.

Arealerne skal dels bruges til en flytning af motorvej og jernbane, dels til tunnelelementfabrikken øst for Rødbyhavn.