Suzuki Ignis – lille bybil med SUV-ambitioner
Motors vurdering
Suzuki Ignis Hybrid
- Sikkerhed
- Eneste mikro-SUV
- Fin bybil
- Mangler adaptiv fartpilot
- Upræcist styretøj
- Støjende
Fabriksdata
-
Motor1.2 liter - 4 cyl. med mild hybrid
-
CO2 udledning114 g/km
-
Effekt83 hk
-
Moment107 Nm
-
Topfart165 km/t.
-
Acc. (0-100)12,7 sek.
-
Køreklar vægt957 kg
-
Maks. påhængsvægt1.000 kg
-
Bagagerum373 liter
-
Akselafstand244 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12
-
MålL:370 cm B:169 cm H:160 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,40 kr./km
Alle Suzuki Ignis er nu udstyret med fabrikkens hybridsystem, som kort fortalt består af et 12V-lithiumbatteri og en lille elmotor på 3 hk, der træder til, når benzinmotoren belastes ved igangsætning og acceleration.
Det er ikke noget, man mærker meget til under kørslen, men det er vores vurdering, at det har en lille, men positiv effekt på brændstofforbruget. Vi opnåede omkring 20 km/l, hvilket svarer meget godt til det opgivne WLTP-tal på 19,6 km/l.
Læs også: Motors test af Dacia Duster
Motoren er den samme firecylindrede 1.2-liter Dualjet med 83 hk, som har ligget i bilen siden debuten i 2016, og den gør det generelt godt i den lille bil. Dog bliver den hurtigt forpustet ved motorvejshastigheder, hvor den virker anstrengt og trækker en del omdrejninger for at følge med trafikken.
Råt look
Ignis er en bybil med et råt outdoor-look, og den er bygget efter SUV-principperne: høj frihøjde og høj siddestilling. Modellen fås med firehjulstræk, men det er den almindelige forhjulstrukne version, vi har testet her, og der er ingen tvivl om, at den version passer bedre på stenbroen end i stenbruddet.
Men Ignis er den eneste egentlige SUV i mikroklassen, og det gør den interessant, hvis man er bymenneske, der af og til har brug for at forcere markveje og kan få gavn af en lidt højere frihøjde, end andre mikrobiler kan præstere.
Læs også: Motorstest af Citroën C3 Aircross
De fire døre giver fine indstigningsforhold både for og bag, men det er lidt svært at finde en helt perfekt kørestilling, for rattet er ikke længdejusterbart.
Det er bagsædet til gengæld, og det forøger det temmelig begrænsede bagagerum på 260 liter til 373 liter, når man har brug for det. Det går selvfølgelig ud over benpladsen ved bagsædet, men børn vil stadig kunne være der, selv med bagsædet kørt frem.
Ustabil og støjende
Køredynamisk er Ignis en blandet fornøjelse. Undervognen er sat op til den bløde side, og det giver en ganske komfortabel kørsel, og ved lave hastigheder på slidte kommuneveje gør den det egentlig fornuftigt. Køreoplevelsen skæmmes dog af et dødt og upræcist styretøj, og det bliver særlig markant, når man bevæger sig ud på motorvejen.
Læs også: Motors gruppetest af små SUV'er
Retningsstabiliteten er ikke imponerende, og bilen er usædvanlig vindfølsom qua sin højde og det høje tyngdepunkt. Man skal konstant korrigere retningen, og det bliver temmelig anstrengende i længden.
Det hjælper heller ikke på komforten på motorvej, at både vind- og hjulstøj er markant, og motoren i sig selv er som nævnt heller ikke ligefrem støjsvag.
Større Suzuki Swift fås til samme pris
Vi har testet bilen med det højeste udstyrsniveau, som er ganske omfattende. Dog savner vi en adaptiv fartpilot, som desværre heller ikke kan vælges som ekstraudstyr.
Prisen på 166.000 kr. er i den høje ende, specielt når man kan få storebror Swift med samme motor og med lidt bedre udstyr til næsten samme pris. Men der er nok ingen tvivl om, at Ignis vil gøre sig bedre foran storbyens små cafeer.