Mazda MX-30 – flot elbil skuffer i hverdagen
Motors vurdering
Mazda MX-30
- Design
- Udstyr
- Pris
- Ladetid
- Rækkevidde
- Plads
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor - forhjulstræk
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt143 hk
-
Moment265 Nm
-
Topfart140 km/t.
-
Acc. (0-100)9,7 sek.
-
Køreklar vægt1.645 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum341 liter
-
Akselafstand266 cm
-
Officiel rækkevidde200 km
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bilgaranti maks. 100.000 km
-
MålL:440 cm B:180 cm H:156 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,00 kr./km
- Målt rækkevidde 165 km
Vi ville virkelig have ønsket, at vi kunne give MX-30 et bedre skudsmål end blot tre ud af seks stjerner. For den nye elbil fra Mazda taler i den grad til vores hjerter.
Den har et spændende design både ude og inde, og prisen er samtidig i den spiselige ende. Men MX-30 har desværre også så mange indbyggede svagheder, at den endelige dom lander på en kedelig plads blandt de biler, der får svært ved at brænde sig fast.
Det er ærgerligt, og det er en spildt mulighed for Mazda til at gøre sig gældende i opgaven med at få os danskere over på den elektriske vogn.
Eldelen skuffer
Og lad os bare slå fast med det samme, hvad der er skuffende ved bilen. Det første handler om rækkevidden. Fabrikken stiller 200 km i udsigt. I vores test, hvor vi til forskel for den officielle måling udelukkende kører på motorvej med konstant 110 km/t., målte vi den til 165 km.
Det er desværre så lav en værdi, at det fundamentalt nedskriver en stor del af brugsværdien. Mange andre nye elbiler kører mellem 300 og 400 km på en opladning, og det er godt, men desværre langt fra MX-30’s muligheder.
Læs også: Alle Motors test af elbiler
Det andet alvorlige minus er lademuligheden, og netop kombinationen af en kort rækkevidde og en langsom opladning er skidt. Hjemme kan bilen almindeligvis kun lades op med 3,7 kW via én fase, og så tager det næsten 10 timer at få strøm på bilen. En særlig lader, man kan tilkøbe, kan reducere denne ladetid til næsten det halve, men normalt er det de 10 timer, der gælder.
Undervejs kan den lade op til 80 procent på 40 minutter via den indbyggede hurtiglader, der kan lade med op til 50 kW. Kører man med 130 km/t. på motorvej, skal man altså ind og lade i 40 minutter for hver gang, man har kørt en time. Så bliver der lige pludselig langt fra Aarhus til København. Litium-ion-batteriet er på 35,5 kWh.
Lækkert design
Som nævnt gør det ondt at skulle være så hård over for MX-30, for bilen ser godt ud og kan mange sjove ting.
Dørene er hængslet på en måde, så hele siden af bilen åbnes, når man skal ind og ud ad bilen, og det fungerer fint. Og bag rattet er der skabt en førerplads, der ser lækker ud, og som fungerer godt, hvis man lige ser bort fra en noget kikset gearstang, der kræver mere end almindelig tilvænning.
I denne Cosmo-udgave er der masser af lækkert udstyr såsom adaptiv fartpilot, headup-display, indbygget navigationsanlæg og LED-forlygter med matrix-teknologi, der selv tilpasser lyskeglen efter trafikken.
Fortil er netop forlygterne bygget ind på en sjov måde, der giver bilen karakter, og det er en løsning, der går igen ved bagenden af bilen, hvor baglygterne udgør en synlig designmæssig funktion. Jo, Mazda MX-30 er en spændende bil at se på.
Kneben og svært tilgængelig plads
Mens man altså sidder glimrende ved forsæderne, ser det noget mere knebent ud ved bagsædet. Voksne har svært ved blot at komme ind på bagsædet, og når man endelig sidder der, er det en klaustrofobisk fornemmelse, der rammer en.
Vinduerne er bittesmå, og de kan ikke åbnes. I førersiden er sædet elektrisk justerbart, og skal langsomt køres frem, før man kan komme ud. I højre side kan det hurtigt vippes frem, men så tager det til gengæld en evighed at indstille det igen bagefter.
Overvejer du at købe en elbil? Læs FDMs tema om elbiler først
Også ved bagagerummet skuffer pladsen. Det er svært at få plads til bare en lille barnevogn, og man undres over, at det er muligt at bygge så stor en bil med så lidt indvendig plads. Ikke engang et rum til et ladekabel kunne det blive til.
MX-30 må i øvrigt ikke få en trækkrog monteret. Tilsammen gør disse svagheder MX-30 uegnet som familiens primære bil, og man skal derfor tænke sig godt om, før man køber den.
Kunstig motorlyd generer
MX-30 gør ellers et godt indtryk med generelt gode køreegenskaber og en fin samlet komfort. Bilen kører flot ligeud, og både styretøj og bremser virker fint afstemt.
Men sammenlignet med andre elbiler føles MX-30 ikke særlig hurtig, og det kan undre, at Mazda ikke har gjort mere for at give bilen blot en lille flig af en MX-fornemmelse, når den nu skal have det navn, som sender tanker i retning af sportsvognen MX-5.
MX-30 er tilmed forhjulstrukken, og med en lidt tung bevægelse er det ikke sportslige egenskaber, man umiddelbart tænker på. Og så hjælper det heller ikke, at fabrikken har indbygget en kunstig motorlyd, der alligevel forsøger at få tankerne i den retning. Den lyd er simpelthen så irriterende at høre på, at den i sig selv kan medføre, at man fravælger bilen.
På motorvej støjer den ellers ret så lydsvage elbil med sin kunstige lyd så meget, at den føles som en benzinbil, hvor man har glemt at sætte den i højeste gear. Og nej, lyden kan ikke slås fra.
Mazdas første elbil viser, at det ikke bare er lige til at lave en elbil, der med et trylleslag kan overtage de veludviklede benzin- og dieselbilers rolle.