Mini-Jaguar har baghjulstræk

Når Jaguar i begyndelsen af 2015 lancerer sin kompakte XE, bliver det med baghjulstræk.

Nyt om biler

Oplysningerne om Jaguars kommende, helt nye XE-model begynder at komme drypvis. Således fortæller briterne nu en ret grundlæggende ting om bilen: Den får baghjulstræk.

Det står i kontrast til sidste gang, Jaguar bevægede sig ned i kompakt-klassen. Da havde X-Type forhjulstræk (når den ikke var firehjulstrukket). Og det var ikke så mærkeligt, da X-Type var baseret på Ford Mondeo.

SE OGSÅ: Jaguar bekræfter: Barnet skal hedde XE 

Baghjulstræk vinder frem

Bilens nøgne karrosseri fortæller, at der kan være noget om betegnelsen "sportssedan".
Bilens nøgne karrosseri fortæller, at der kan være noget om betegnelsen "sportssedan".

Baghjulstræk er den foretrukne løsning blandt premium-mærkerne, om ikke andet så fordi kunderen åbenbart synes, det er det rigtige.

Konkurrenter som BMW 3 og Mercedes-Benz C-klasse har baghjulstræk, mens Audi A4 og Volvo S60 som udgangspunkt trækker på forhjulene. Når der engang kommer en afløser for Alfa Romeo 159, får også den baghjulstræk.

Jaguar XE, der baserer sig på en platform fælles for alle nye Jaguarer, bliver ifølge mærket en ”ægte "drivers car’, der på ny definerer sportssedanen som begreb.”

SE OGSÅ: Ingenium er Land Rovers lille geni

Det opnås ifølge Jaguar ved, at baghjulsophænget bliver af typen integral link (Jaguars egen benævnelse), og som angiveligt giver store fordele i forhold til konventionelle multilink-designs. Integral Link sørger for stivhed både på langs og på tværs og skulle dermed give både præcis respons og styring, samtidig med at komforten bevares.

Forhjulsophænget er af dobbelt wishbone-typen og er baseret på ophænget fra sportsvognen F-Type.

XE gør kraftig brug af aluminium i undervognen. Om det også gælder karrosseriet, oplyses ikke.

Elektrisk servo "er bedst"

Jaguar svinger sig også op til at mene, at XE får klassens bedste styretøj. Som den første Jaguar bliver XE udstyret med en ny generation af elektrisk servostyring med en nyudviklet softwarealgoritme.

Elektrisk servostyring er der somme tider rynket på næsen af, men ifølge Jaguar tillader teknikken faktisk en meget mere vidtrækkende fintuning, end det er muligt med hydrauliske systemer og giver dermed en bedre styrefornemmelse.

Konceptbilen C-X17 varsler en kompakt crossover fra Jaguar.
Konceptbilen C-X17 varsler en kompakt crossover fra Jaguar.
Jaguar XE som sedan får verdenspremiere ved et lukket arrangement i London 8. september. Den mere officielle debut finder sted ved Paris-udstillingen først i oktober.

Dansk lancering sker formentlig sidst på foråret.

Sedanen får senere følgeskab af en stationcar og lidt senere endnu en crossover med samme teknik.

SE OGSÅ: Jaguar bryder normen: klar med SUV