Fradraget for at køre til og fra arbejde falder til næste år med 5 øre, så der kun er 2,05 kr. pr. kilometer. pr. dag at trække fra på selvangivelsen. Som hidtil er der intet fradrag for de første 24 km, og den nye sats gælder op til 120 km. Fradraget for kørsel over 120 km falder fra 1,05 kr. til 1,03 kr., medmindre man bor i en yderkommune.
Sidste år var taksterne henholdsvis 2,13 kr. og 1,07 kr.
LÆS MERE: Flere kommuner giver højt kørselsfradrag
Skatterådet fastsætter hvert år fradragene for befordring, og de lavere takster følger udgifterne til at holde bil.
- Når satserne for 2015 falder, skyldes det primært, at bilerne kører længere på en liter brændstof. Når bilerne kører længere på literen, så falder ejerafgiften også, forklarer Hanne Søgaard Hansen, formand for Skatterådet.
Den skattefri kørselsgodtgørelse som man får, når man bruger sin egen bil til at udføre opgaver for sin arbejdsplads, er også faldet.
Godtgørelsen for de første 20.000 km. sænkes med 3 øre til 3,70 kr. pr. km. For kørsel over 20.000 km falder godtgørelsen fra 2,10 kr. til 2,05 kr.
FDM: Befordringsfradraget skal op
Selv om brændstofpriserne er faldet, er FDM utilfreds med, at befordringsfradraget bliver mindre.
- Der er tale om et ligningsmæssigt fradrag, hvor man kun bliver kompenseret for ca. 31 procent. Det dækker slet ikke de omkostninger, man har til sin bil. Skatterådet undervurderer bl.a. bilens værditab pr. kørt kilometer. Kørselsgodtgørelsen giver derimod et bedre billede af den reelle udgift ved at holde bil, så befordringsfradraget efter skat burde ligge tættere på det beløb, siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDMs økonomiske politiske sekretariat.
Desuden pendler folk generelt længere, og de har derfor større udgifter til bl.a. service og reparationer, påpeger han.
- Det er bemærkelsesværdigt, at politikerne laver tiltag for at sætte gang i væksten, men samtidig gør det dyrere at transportere sig til og fra arbejde. Det øger ikke mobiliteten på arbejdsmarkedet og hæmmer dermed væksten, siger Torben Lund Kudsk.