Bilister farer vild på rasteplads

En ny stor rasteplads på Vestmotorvejen er designet forkert. Masser af privatbiler forvilder sig ind på lastbilparkeringen, hvor de tilmed laver kuk i elektronisk p-system. Vejdirektoratet er i gang med at finde en løsning.

Ved Kongsted-rastepladsen er der besked om antal ledige p-pladser. Men det virker ikke som planlagt.
Trafik

Danmarks nyeste rasteplads fungerer ikke efter hensigten. ”Kongsted Nord” på Vestmotorvejen er glidende taget i brug i løbet af foråret, men nu viser det sig, at den er designet forkert.

Når man kommer kørende med 70 km/t., kan det være svært at opdage, at personbiler skal dreje skarpt til venstre her. Fotos: Torben Arent
Når man kommer kørende med 70 km/t., kan det være svært at opdage, at personbiler skal dreje skarpt til venstre her. Fotos: Torben Arent
Den meget store plads er opdelt i en afdeling til personbiler og i en til lastbiler og andre store transporter med et cafeteria imellem. Men da Motor er på besøg på rastepladsen, holder godt halvdelen af alle personbiler på de særlige lastbilparkeringer.

- Det er også vores opfattelse, bekræfter seniorkonsulent Jens Pedersen fra Vejdirektoratet, der dog ikke helt kan genkende, at det skulle være havdelen, som kører forkert.

Dårlig skiltning, forkert layout

Et hurtigt kik på indkørslen afslører den formodentlige fejl. Vejen ind har en kurve for at få hastigheden ned, og lige efter kurven viser skilte henholdsvis ligeud og til venstre. Men skiltene er små, og den vej, personbilerne skal køre, er først synlig i sidste øjeblik og går tilmed vinkelret på vejbanen.

SE OGSÅ: Bedre pause mellem Køge og Ringsted

Da Motor var på besøg, holdt der ca. 10 personbiler på lastbilområdet. På personbilparkeringen var der også ca. 10.
Da Motor var på besøg, holdt der ca. 10 personbiler på lastbilområdet. På personbilparkeringen var der også ca. 10.
Når først personbilerne er kommet ind på lastbilområdet, er det ikke muligt at komme til det rigtige p-område.

Jens Pedersen oplyser, at Vejdirektoratets trafiksikkerhedsafdeling er ved at se på sagen og formentlig snart er klar med en løsning, der indebærer ændret skiltning og bemaling på kørebanen.

- Så må vi se, om det er nok, siger Jens Pedersen.

Personbiler snyder p-infosystem

Den nye og store rasteplads har 35 parkeringspladser til store lastbiler, som bl.a. skal bruge stedet til de lange køre-hviletids-pauser.

De mange fejlparkerede personbiler tager ikke blot plads fra de tunge køretøjer, de snyder også det nye avancerede p-infosystem på stedet. For halvanden uge siden tog Vejdirektoratet p-systemet et brug med ny teknik, som skal fortælle chaufførerne, om der er plads på anlægget, inden de kører fra motorvejen. Store skilte langs motorvejen fortæller, hvor mange ledige pladser, der er.

Magneter i asfalten

Små magneter med indbygget radiosender registrerer, om lastbilpladserne er ledige eller ej.
Små magneter med indbygget radiosender registrerer, om lastbilpladserne er ledige eller ej.
Optællingen sker via magnetiske spoler i asfalten, kaldet magnetometre. To spoler i hver lastbil-bås sender et trådløst signal til radiomodtagere i området og fortæller, om den pågældende plads er ledig eller ej. Holder der personbiler, vil de ofte slet ikke dække spolen, og derved vil anlægget meldte flere ledige pladser, end der reelt er.

- Særligt når der er tæt på optaget er det meget vigtigt, at systemet hverken tæller for få eller for mange, siger en af de ansvarlige i Vejdirektoratet, Eric Gautier.

Parkeringssystemet er indtil videre i forsøgsdrift til oktober.

SE OGSÅ: Lastbiler skal stables på rasteplads