Peugeot har sat kurs mod 50 km/l

Meget langt på literen er et fælles tema for de tre franske bilproducenter på årets bilsalon i Paris. Peugeots bud er en 208, der klarer 50 km pr. liter benzin.

Peugeot 208 med luft-hybrid-teknik.
Nyt om biler

Det rene luft som drivmiddel er en teknik, som både Peugeot og Citroën arbejder mere og mere intensivt på.

Et nyt resultat af bilmærkernes udvikling ses på årets biludstilling i Paris, hvor Peugeot fremviser konceptet 208 Hybrid Air 2L. 50 km pr. liter – og vel at mærke på benzin – er brændstoføkonomien i eksperimentalbilen.

Tanken fyldes på 10 sekunder

Denne Peugeot 208 er en hybridbil som Toyota Prius, men bremseenergien gemmes i en tryktank i stedet for et batteri. Det er billigere og lettere, og dermed bedre egnet til små biler, siger Peugeot. Foto: Peugeot
Denne Peugeot 208 er en hybridbil som Toyota Prius, men bremseenergien gemmes i en tryktank i stedet for et batteri. Det er billigere og lettere, og dermed bedre egnet til små biler, siger Peugeot. Foto: Peugeot
Konceptbilen blander en trecylindret 1.2 Puretech-motor på 82 hk med en motor og pumpe, der sidder på gearkassen, og som drives af trykluft. Luften opsamles til tryktanken ved enten bremsning/motorbremsning eller ved at aktivere kompressoren, når benzinmotoren startes. I begge tilfælde er tanken fyldt på 10 sekunder.

SE OGSÅ: Citroën vil køre 50 km pr. liter

Peugeot siger, at projektet er defineret ved, at det skal være realistisk muligt og økonomisk overkommeligt at fremstille teknologien i masseproduktion i 2020.

Citroën og Renault på samme spor

Citroën har inden for samme franske udviklingsprojekt med de tre franske bilmærker og andre firmaer udviklet en lignende C4 Cactus med samme brændstoføkonomi, mens Renault fremviser en konceptbil, der nærmer sig de 100 km pr. liter.

SE OGSÅ: Renault hopper på hybridvognen

Et overvågningssystem vælger, hvilken energitype, der giver 208 Hybrid Air 2L bedste effektivitet under forskellige kørselsforhold. Ved bykørsel kan bilen på kortere strækninger køre på komprimeret luft alene. På landevej vil hybridbilen typisk køre på kun benzin, mens kombinationen af luft og benzin især bruges i overgangsfaser som start og acceleration.

100 kg fjernet

Ud over den helt særlige motorteknik har Peugeot fokuseret på at reducere vægten på 208 yderligere, og det er lykkedes at skære 100 kg af vægten. Foruden stål er der brugt aluminium og blandingsmaterialer samt udviklet nye samleteknikker.