Årets Bil er en Cactus

Citroën C4 Cactus har vundet titlen Årets Bil i Danmark 2015. Sejren var sikker, mens de øvrige seks biler i finalen kom tæt på hinanden.

Formanden for motorjournalisterne, Mikkel Thomsager, lykønsker Ellen Nørregaard, Citroën, med sejre.
Nyt om biler

Det blev en sikker sejr til en uortodoks bil, da Motorjournalisternes Klub Danmark kårede Årets Bil i Danmark 2015.

De 21 motorskribenter gav Citroën C4 Cactus en knusende sejr i den syv biler store finale. 148 point fik Cactus mod 87 point til nr. to.

Utraditionelt design

Årets syv fineste bilnyheder, der alle kan smykke sig med titlen "Nomineret til Årets Bil i Danmark 2015": BMW 2-serie Active Tourer, Citroën C4 Cactus, Mercedes-Benz C-klasse, Ford Mondeo, Opel Corsa og VW Passat. Foto: Torben Arent, FDM
Årets syv fineste bilnyheder, der alle kan smykke sig med titlen "Nomineret til Årets Bil i Danmark 2015": BMW 2-serie Active Tourer, Citroën C4 Cactus, Mercedes-Benz C-klasse, Ford Mondeo, Opel Corsa og VW Passat. Foto: Torben Arent, FDM

Citroën C4 Cactus er en utraditionel bil med en designstil, der ikke er set før. Form og funktion mødes, for ikke alene er de såkaldte Airbumps på siden et markant designelement, de forhindrer også nogle af hverdagens irriterende småskader.

Desuden er enkelthed og letvægt i fokus, foruden at prisen er lav og rummeligheden høj. Derimod betyder det tekniske basis fra Citroën C3, at de nyeste sikkerhedsfunktioner ikke fås.

Citroën har dermed vundet den danske hæder fem gange i kåringens 46-årige historie. Senest var det C3 i 2003.

Tæt løb mellem Passat og Mondeo

Citroën C4 Cactus kan nu smykke sig med denne titel. Illustration: MKD
Citroën C4 Cactus kan nu smykke sig med denne titel. Illustration: MKD

De to nye duellanter i firmabilsklassen, VW Passat og Ford Mondeo, blev meget tætte konkurrenter i den danske kåring, idet Passat blev nr. to med 87 point, kun et mulehår foran Ford Mondeo med 83 point.

Dommernes resultat havnede derimod meget tæt på budet fra de to spillefirmaer, Danske Spil og Betsafe, der begge havde sat odds på de syv biler, og begge havde Cactus som nr. et, Passat som nr. to og Mondeo som nr. tre.

SE OGSÅ: Nu kan man spille på Årets Bil

To jurymedlemmer fra Motor

Motor og dermed FDM havde i år to medlemmer af juryen.

Testkører m.m. Karsten Meyland Lemche havde C4 Cactus som sin favorit og hans officielle begrundelse lyder:

"Citroën C4 Cactus er en modig bil, ikke bare designmæssigt, hvor den stikker markant ud i gadebilledet, men også i bilens opbygning og indretning, der både er minimalistisk og moderne på en gang. Den er billig, byder på god plads og henvender sig til en ny generation af bilister, der vil have en stor trykfølsom skærm, der kan kobles til mobilen."

Nyhedsredaktør Torben Arent havde C4 Cactus som sin nr. tre. Hans motivation er:

"Den ukonventionelle Citroën C4 Cactus kunne være en vinder med sin forfriskende enkelthed, glade, uhøjtidelige design og gode pris, men snubler i manglen på sikkerhedsudstyr."

SE OGSÅ: Drama om Årets Bil
 

Resultatet i finalen

Citroën C4 Cactus 148 point

VW Passat 87 point

Ford Mondeo 83 point

Opel Corsa 71 point

Nissan Qashqai 53 point

BMW 2-serie Active Tourer 42 point

Mercedes-Benz C-klasse 41 point

 

SE OGSÅ: Dansk hæder til alternativ elbil