Tidligere på ugen pålagde forbrugerombudsmanden Citroën en bøde på 100.000 kroner for en ulovlig avisannonce i vinteren 2014. Man meddelte ved den lejlighed, at både Peugeot og Hyundai var blevet politianmeldt for lignende forseelser.
Nu betaler Peugeot en bøde på 150.000 kroner for at have givet forbrugerne utilstrækkelige kreditoplysninger i deres markedsføring af billån.
- Vi har desværre set flere eksempler på bilimportører, der som Peugeot Danmark enten skjuler eller helt udelader vigtige kreditoplysninger, så forbrugerne risikerer at overse dem. Det er i strid med markedsføringsloven og et problem, vi har fokus på. Oplysningerne er vigtige for, at forbrugerne kan sammenligne forskellige lånemuligheder, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
LÆS MERE: Citroën bøder 100.000 for ulovlig annonce
Forbrugeren i fokus
Hos FDM ser man positivt på dette fokus på forbrugernes rettigheder, da det er vigtigt for, at enkelte kan gøre den rette handel for netop sin økonomi.
- Vi er glade for forbrugerombudsmandens fokus på forbrugerens vilkår, så den enkelte bilist stilles bedst muligt. Især i forbindelse med billån, hvor der er mange faktorer at indregne, er det vigtigt, at køberen får al den information, der skal til for at træffe et kvalificeret valg. For eksempel hvis man ønsker at sammenligne forskellige billån, kan det have stor betydning, hvis kreditoroplysninger skjules eller helt undlades, forklarer juridisk chef i FDM, Per Alkestrup.
Peugeot havde i de pågældende annoncer ikke oplyst det samlede lånebeløb og det samlede beløb, der skulle betales tilbage. Ligeledes var ÅOP, løbetid på lånet, kontantpris på bilen, udbetaling samt om debitorrenten var fast eller variabel ikke oplyst på en tydelig og fremtrædende måde.
- Der er lige nu hård konkurrence på billånsmarkedet, og netop derfor er det vigtigt, at sikre, at brugeren ikke kommer til at gøre en ringere handel, fordi alle informationer ikke har været til rådighed, fortsætter Per Alkestrup.
LÆS MERE: Citroën sat på plads af ombudsmand
Peugeot betaler
Peugeot har betalt bøden, der fastsættes ud fra blandt andet et skøn af fortjeneste på annoncen, grovheden og omfanget.
- I den pågældende sag var der tale om en menneskelig fejl, som var noget, vi rettede, allerede dengang vi blev gjort opmærksomme på det af forbrugerombudsmanden. Men der er ingen tvivl om, at det er et område, der er ekstra meget fokus på, og vi vil i fremtiden være endnu mere opmærksomme på, om vi følger reglerne, siger informationschef hos Peugeot, Hanne Langsig Sørensen.