Norge får endnu en lang tunnel

Seks km ny tunnel gennem fjeldet gør nu turen mellem Oslo og Bergen mere sikker og hurtig. Turen går også gennem en 24 km lang tunnel. Den gamle vej fra 1700-tallet tildeles samtidig hæder.

Seks kilometer ekstra tørvejr mellem Oslo og Bergen
Trafik

De norske veje forbedres hastigt for tiden. 29. september får en del af E16 Oslo-Bergen en stor opgradering.

Den hidtidige E16 har været stærkt plaget af snefygning. Foto: Statens VegvesenProjektet består af 20 km ny vej hen over det forblæste Filefjell og inkluderer en seks km lang tunnel, Filefjellstunnelen.

Tre mia. kr.

Dermed er en tre mia. kr. stor udbygning af den mest udsatte del af Europavejen færdig. Projektet indeholder også fire km tunnel lidt længere mod vest.

Læs også: Norge får verdens vildeste tunnel

E16 går endnu længere mod vest gennem verdens længste vejtunnel, den 24 km lange Lærdalstunnelen.

Den hidtidige E16 har været stærkt plaget af snefygning. Foto: Statens Vegvesen
Den hidtidige E16 har været stærkt plaget af snefygning. Foto: Statens Vegvesen

Vigtigste vej mellem øst og vest

Den nye vej ligger to-tre meter højere end den gamle. Dermed kan sneen blæse væk fra vejen.

E16 er den vigtigste helårsrute mellem Norges to største byer, men har været plaget af kraftig senfygning om vinteren og har derfor været periodevis lukket, eller bilerne har måtte køre i kolonne med sneplov forrest.

Sammen med indvielsen af den nye vej markerer de norske vejmyndigheder, at Kongevegen over Filefjell har fået EU's kulturmindepris. Den vejhistoriske seværdighed stammer fa 1700-tallet.

Læs også: Europeisk kulturminnepris til Kongevegen over Filefjell