Audi havner i NOx-søgelys

Der kan være fusket med miljørensningen på Audis store A7- og A8-modeller. Bilerne forurener i hvert fald alt for meget og kaldes nu til service.

Bilist

Dieselskandalen er atter poppet op. Det tyske transportministerium beskylder Audi for at have snydt med udstødningsmålinger og har beordret mærket til at tilbagekalde omkring 24.000 A7- og A8-modeller, hvoraf ca. halvdelen oprindelig er solgt i Tyskland.

De berørte biler er fremstillet i perioden 2009-2013 og er dieselbiler med euro 5-norm.

Alvorligheden af sagen understreges af, at transportministeren indkaldte Volkswagens koncernchef Matthias Müller til Berlin 1. juni.

Ministeriet siger, at de to modeller udleder omkring dobbelt så meget NOx (kvælstofilter) som tilladt, når rattet drejes mere end 15 grader. Det skulle indikere, at der er snydesoftware, som kan opdage, hvis bilen testkøres på et rullefelt.

Biler indkaldes nu

Ministeriet har givet Audi frist til 12. juni til at komme med en plan for, hvordan fejlen eller snyderiet kan udbedres. Audi siger, at et sådant forslag allerede er sendt til myndigheden KBA, Kraftfahrt-Bundesamt.

Allerede sent samme dag, som ministeriet kom med anklagerne, 1. juni, gik Audi i gang med at indkalde de 24.000 biler. En softwareopdatering af bilerne kan gå i gang 1. juli, siger Audi.  

Audis hovedkvarter i Ingolstadt blev ransaget af tyske myndigheder 15. marts. Det lader til, at den ransagning er relateret til sagen om A7 og A8.

'Problem i styring af motor og gearkasse'

Ifølge nyhedsbureauet Reuters siger en kilde tæt på Audi, at de høje NOx-udslip skyldes problemer i samspillet mellem styreenhederne for motor og gearkasse. Det antyder en benægtelse af, at der skulle være tale om bevidst snyd.

Audi har været indblandet i den store Volkswagen-sag, idet særligt A3-modellen har den EA 189-motor, som er kernen i den første skandalesag med dieseludstødning. Desuden har den sekscylindrede 3.0-motor i Audi A6, A7 og Q7 været involveret i en separat snydesag i USA.

Den omfattede 80.000 eksemplarer af motoren, hvoraf en stor del ligger i de tre Audi-modeller, men også i Porsche og store VW-modeller. Denne sag er nu afsluttet i USA, hvad angår myndighederne.

Daimler og FCA også i søgelyset

I den seneste tid er to andre udløbere af dieselskandalen blusset op.

SE OGSÅ: Den beskidte dieselgryde koger stadig

De amerikanske miljømyndigheder har i Detroit lagt sag an mod Fiat Chrysler Automotive, FCA, for at undlade at oplyse om mindst otte stykker software i motorstyringen, som dermed bliver til ulovlig snydesoftware.

Sagen i USA gælder 104.000 styks af Jeep Grand Cherokee og Ram 1500 med ‘Eco Diesel’-motorer produceret af koncernens italienske motorfabrikant, VM Motori.

I maj blev Daimlers kontorer ransaget af tyske myndigheder i forbindelse med beskyldninger om udstødningsfusk. Både i Tyskland og USA kører der nu sager mod Daimler, der står bag bl.a. Mercedes-Benz.