Audi viser den selvkørende brint-hybrid

I to år har Audi haft egen brintproduktion ud fra vindmøllestrøm. Nu viser mærket en brintbil, der ser ud til at blive til noget, H-tron Quattro Concept. Konceptbilen indeholder også teknologi, Audi næste år vil bruge til selvkørende biler.

Nyt om biler

Fremtiden er elektrisk – og brintdreven. Audi tror på begge dele.

Den solgule konceptbil er baseret på anden generation af den modulopbyggede, langsgående platform (MLB evo). Fotos: Audi
Den solgule konceptbil er baseret på anden generation af den modulopbyggede, langsgående platform (MLB evo). Fotos: Audi
På den aktuelle Detroit-udstilling viser Audi en brintbil med samme grundteknik, som også blev brugt til den super-elbil, mærket udstillede på efterårets Frankfurt-udstilling.

H-tron Quattro Concept hedder den solgule konceptbil, der har helt samme design, som den rent elektriske E-tron Quattro Concept. Det lader til, at bilens platform er forberedt til begge dele.

SE OGSÅ: Audi på elektrisk Tesla-jagt

312 hk

Brintbilens brændselscelle kan yde 110 kW (150 hk), men da bilen samtidig har et halvstort batteri, som kan præstere 100 kW (136 hk), kan der sendes rigeligt med kræfter til bilens to elmotorer.

Brintbilen er grundlæggende identisk med elbilen E-tron Quattro, som Audi viste i september 2015. Foto: Torben Arent
Brintbilen er grundlæggende identisk med elbilen E-tron Quattro, som Audi viste i september 2015. Foto: Torben Arent
Den forreste elmotor er på 122 hk, mens bageste yder 190 hk, dvs. 312 hk i alt. Den opbygning gør konceptbilen til en elektrificeret Quattro, altså firehjulstrækker.

Batteriet bruges til at lagre bremseenergi, men kan formentlig også lades op, når brændselscellen har energi tilovers. Audi’en bliver dermed en brint-hybrid.

Audi har fået proppet hele tre brinttanke ind i bilen uden at stjæle kabine- eller bagageplads. Brinten, der lagres med dagens norm på 700 bar, rækker til ca. 600 km’s kørsel.

"Selvkørende" Audi næste år

Konceptbilen har tre brinttanke: en under instrumentbordet, en under bagsædet og en i bagagerummet.
Konceptbilen har tre brinttanke: en under instrumentbordet, en under bagsædet og en i bagagerummet.
Konceptbilen er ikke kun en budbringer om brintfremtiden, men også om æraen med helt eller delvist selvkørende biler.

Audi vil med næste generation af A8, der kommer i 2017, sætte teknologier for selvkørende biler i serieproduktion, og den tekniske konceptbil giver et fingerpeg om den fremtid.

H-tron Quattro Concept har alle de teknologier, som Audi har udviklet til selvkørende biler: radarsensorer, en ny type videokamera, ultralydssensorer og en laserskanner.

Ny central computer skal holde styr på alt

Styringen af førerassistentsystemerne sker i dag oftest i fysisk adskilte styreenheder, siger Audi, men vil i fremtiden samle dem i en central enhed kaldet zFAS. Her beregnes et komplet billede af bilens omgivelser.

Oplysningerne bruges til dagens kendte hjælpesystemer samt til de kommende systemer til bilens selvkørende funktioner. De kan i A8 overtage fuldautomatisk parkere bilen og håndtere autonom køkørsel på motorveje med op til 60 km/t.