Med sin akavede, høje smalle facon minder den sorte bil mest om en lukket luksus-rickshaw eller tuktuk, som kører i stort tal i Asien.
Går det som firmaet Spiri drømmer om, skal det navnløse køretøj snart blive et almindeligt syn i europæiske og muligvis andre storbyer.

Spiri mener, at eksisterende biler ikke kan bruges til formålet og er derfor i gang med at udvikle sin egen. Arbejdet er gået i gang for et årstid siden, og Spiri understreger, at køretøjet her er en foreløbig prototype.
'Klar i 2017'
Meget kan blive ændret i design og teknik, inden den færdige udgave er klar, tilføjes det. Men det kommer til at gå stærkt. Spiri hævder i fulde alvor, at bilen er klar til indsættelse i en europæisk storby i løbet af 2017.
Delebilen er elektrisk og har et stort batteri på 36 kWh, som skulle række til 320 km’s kørsel. Der er fire døre, som er meget høje for at gøre ind- og udstigning lettere, og plads til fire personer inkl. føreren, og der er masser af benplads bag.
Intet bagagerum
Der er intet bagagerum og heller ingen bagklap.

Han har en fortid hos bl.a. Aston Martin Lagonda, Ricardo (komponenter til Renault) og Ralliart (Mitsubishi Evo 7).
Simpel konstruktion
I det hele taget er fokus på at gøre bilen så enkel så mulig. Ca. 700 dele er målet mod ca. 3.000 i en almindelig bil.
Chefingeniøren medgiver, at bilen skal være simpel og ikke i sig selv skabe begejstring.
- Den er bygget til at blive delt, ikke til at være ejet, siger han.
Designet af dansker
Prototypen er designet af den danske freelance-designer Jesper Rosetzsky Hermann, som er medstifter af Spiri.
Bilen, som snarere er en kabinescooter, har baghjulstræk med elmotoren siddende på bagakslen. Karrosseriet er af glasfiberforstærket kulfiber.

Men opstartsfirmaet glemmer så, at franske Bollore for fem år siden lancerede sin Bluecar, der var udviklet til delebilstjenester, bl.a. Autolib i Paris. Senere er det blevet muligt for private at lease køretøjer.
Smyger sig uden om skrappe sikkerhedstest
I udviklingen af bilen vil Spiri skære en betydelig genvej. Køretøjet bliver, som Motor forstår det, slet ikke en bil, men skal indregistreres under meget lempeligere vilkår for såkaldte quadricykler.
SE OGSÅ: Elendig sikkerhed i quadricykler
Det er også efter de regler, Renaults Twizy er godkendt. Dermed slipper køretøjerne for de sædvanlige sikkerhedskrav til især kollisionssikkerhed, som rigtige biler er omfattet af.