Nu går det løs med dyst på dråberne.
Efter et års forberedelse og lange aftener i værkstedet og bag computere er danske ingeniørstuderende fra Aalborg Universitet og Danmarks Tekniske Universitet klar til den store konkurrencet ved Shell Eco-Marathon 2016, der er en slags uofficielt europamesterskab i økokørsel.

3.000 studerende
Flere end 3.000 studerende og deres 230 biler fra hele Europa samt andre kontinenter begynder 1. juli på det store øko-ræs. Danmark har i år tre biler med, og på alle hold var der optimisme inden starten. Ingen alvorlige fejl var – i modsætning til tidligere år - dukket op på de følsomme eksperimentalbiler.
Danmarks Tekniske Universitet skal forsvare sin verdensrekord på næsten 700 km pr. liter sat i 2015. DTU-bilen, der stiller op i kategorien for ’rigtige’ biler og kører på bioætanol, er siden sidste år forbedret med bl.a. et 12 kg lettere karrosseri og helt ny motorstyring.

Denne ’nye’ bil viste sig under træningen at køre perfekt.
Eksamen spændte ben for færdiggørelse
Brændselscellebilen fra Aalborg Universitet hang mest i bremsen op til starten og nåede slet ikke at træne på den krævende bane.
- De studerende har haft så travlt med deres eksamen, at vi ikke har fået gjort bilen færdig hjemmefra. Så det har vi måtte bruge tid på her, fortæller Christian Jeppesen, ph.d. fellow ved Aalborg Universitet fra paddock’en i London.
Bedre aerodynamik og stærkere motorer
Bilen har til i år bl.a. fået nyt bagparti for at reducere vindmodstanden samt fået opgraderet sine motorer fra 2x100 til 2x200 watt. Det er sket for især at kunne klare den nye bane med lange og temmelig kraftige stigninger.
- Hvis vores simuleringer er rigtige, kan bilen lige klare det. Men der skal ikke være ret stor unøjagtighed, før bilen ikke kan klare det, siger en af de studerende.
I så fald har de én mulighed: at sætte nyt tandhjul på for at reducere gearingen. Men det vil så øge brændstofforbruget.
Shell Eco-Marathon slutter søndag den 3. juli.
SE OGSÅ: Bilnørder klar til eco-ræs