Transportminister Ole Birk Olesen har netop nedsat en uafhængig ekspertgruppe, der skal komme med anbefalinger til, hvordan vi bedst sikrer, at trafikken også i fremtiden glider på veje, skinner og cykelstier.
Det er især udsigten til en række store investeringer i infrastrukturen de kommende år, der ifølge ministeren gør det nødvendigt med et grundigt analysearbejde, som sikrer både sammenhæng og vækst.
Læs også: Vejen til vækst eller stagnation?
Teknologoen skaber nye muligheder
Hvor man tidligere har fokuseret meget på de enkle transportformer, når man har planlagt investeringer i infrastrukturen, er det transportministerens holdning, at vi fremover skal være bedre til at sammentænke transportformer og tage højde for den teknologiske udvikling mod førerløse biler. At flere vælger at bosætte sig i de større byer, skal tænkes med ind, skriver transportminister Ole Birk Olesen i et debatindlæg i dagbladet Børsen.
LÆS OGSÅ: Danmark har brug for en ny masterplan for vejene
”Teknologien udvikler sig hele tiden og skaber nye muligheder for, hvordan vi transporterer os. Samtidig vil de langsigtede perspektiver for transport i Danmark måske se anderledes ud, hvis man tænker på tværs af transportformerne og også tager højde for, at arbejds- og familiestrukturer har ændret sig markant over de sidste årtier,” udtaler Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Danmark løber tør for vejbyggerier om få år
Fremlægger arbejdet senere på året
FDM hilsner den nye ekspertgruppe velkommen.
”Det er et udtryk for rettidig omhu, at transportministeren nedsætter et ekspertudvalg, der på kvalificeret vis kan se udfordringer og muligheder i fremtidens transport,” siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.
Efter planen skal den seks mand store ekspertgruppes arbejde munde ud i en rapport sidst på året. Ifølge transportministeren skal arbejdet give politikerne den nødvendige viden, så de kan træffe de bedst mulige beslutninger, når det gælder investeringer i infrastrukturen de kommende år.
Transportministerens ekspertgruppe består af:
• Niels Buus, formand, forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt i Oslo
• Anette Enemark, mobilitetschef i Movia
• Katinka Hauxner, bystrategisk rådgiver i rådgivningsvirksomheden Hauxner
• Mogens Fosgerau, professor ved DTU
• Otto Anker Nielsen, professor, leder af Transport DTU og Trafikmodeldivisionen på DTU Management Engineering
• Søren Riis, Co-founder af GoMore og associeret partner ved Instituttet for Fremtidsforskning