ESC-krav fra årsskiftet

Fra nytår skal ESC være standardudstyr, hvis nye personbiler skal typegodkendes i EU. En milepæl indenfor trafiksikkerhed mener FDM.

Bilist

Den europæiske trafiksikkerhed bliver fra årsskiftet markant forbedret. Fra 1. januar skal Eletronic Stability Control, forkortet ESC, nemlig være standardudstyr i alle nye personbiler, hvis de skal typegodkendes i EU.

Antiudskridningssystemet anses som den største enkeltforbedring af sikkerheden i biler siden sikkerhedsselen. Således har FIA Foundation tidligere anslået, at systemet årligt ville kunne forhindre 4.000 trafikdrab og over 100.000 tilskadekomne på de europæiske veje, hvis alle biler var udstyret med ESC. Af samme årsag har FIA Foundation de senere år via kampagner som eSafety on board og ChooseESC arbejdet for at få gjort ESC lovpligtigt i EU.

Læs eSafety on board og ChooseESC (eksterne links)

FDM kalder derfor det nye krav om ESC i nye biler for en milepæl indenfor trafiksikkerhed.

”Det er veldokumenteret, at ESC er et af de vigtigste bidrag, når det gælder bedre trafiksikkerhed. Derfor er vi glade for, at der i typegodkendelsen nu stilles krav om ESC. Der er ingen tvivl om, at det er noget, der de kommende år vil gøre en afgørende forskel for trafiksikkerheden i Europa,” siger politisk chefkonsulent i FDM Torben Lund Kudsk.

De nye EU-krav vil dog ikke betyde den store forskel for den danske bilpark, hvor mere end ni ud af ti nye biler de senere år er blevet solgt med ESC. I dag kan man reelt ikke købe en bil uden ESC i Danmark. Årsagen til systemets udbredes skyldes i høj grad, at ESC har været afgiftsfritaget fra de ellers høje danske registreringsafgifter.

Læs Slut med ESC-løse biler

Derudover har flere medier, og særligt FDM og Motor, de senere år lagt et kraftigt pres på bilimportørerne for at få ESC som standardudstyr. Det var eksempelvis Motors kritik af Toyotas Aygo, der sidste år førte til, at den lille Aygo fik ESC som standardudstyr.

Læs Toyota Aygo bliver sikker

”Afgiftsfritagelsen af ESC er en dansk succeshistorie, som ikke bare har betydet, at vi er et af de lande i verden, hvor systemet er mest udbredt, det har også haft en afgørende betydning for sikkerheden på vejene. ESC er dog bare et blandt mange sikkerhedssystemer, der på forskelligvis bidrager til bedre sikkerhed i bilerne,” siger Torben Lund Kudsk og uddyber:

”Men hvor ESC har været afgiftsfritaget, er andre systemer stadig fuldt afgiftsbelagt. Dermed bliver de alt for dyre og i sidste ende fravalgt af bilkøberne. Vil politikerne virkelig gøre noget for trafiksikkerheden, burde de derfor afgiftsfritage alle sikkerhedssystemer. Eksemplet med ESC viser med al tydelighed, at det er det, der skal til.”

Personbiler der allerede er på markedet vil fortsat være lovlige, selv om de ikke skulle have ESC. På samme måde vil det være tilladt at sælge allerede typegodkendte biler uden ESC frem til 2016.