Dieselskandalen hos Volkswagen rammer nu Europa med fuld kraft. Ifølge det tyske transportministerium er der også sket manipulation med koncernens europæiske dieselbiler, skriver flere tyske medier.
Præcis hvad snyderiet går ud på, siger den tyske transportminister ikke. Men siden han taler om manipulation, peger det på – som i USA – at der kan være tale om fusk under typegodkendelserne, så bilerne uberettiget har kunnet bestå miljøtestene.
De nye oplysninger kommer, efter at transportminister Alexander Dobrindt onsdag har haft en undersøgelseskommission hos Volkswagen i Wolfsburg.
Ministeren bebuder samtidig stikprøvekontrol af andre bilmærkers modeller.
Kan være godkendt falsk
Dermed kan der være tale om, at et stort antal Volkswagen-modeller fra VW, Audi, Skoda og Seat er blevet godkendt på falsk grundlag.
I givet fald kan motorerne udlede for meget NOx (kvælstofilte) som i USA, men teoretisk set også partikler og andre emissioner.
Det gælder euro 5-diselmotoren EA189, som er særdeles udbredt og har været i produktion fra ca. 2008 til formentlig i år. Motoren findes både i 1,6- og 2,0-liters udgaver med flere ydelser.
11 mio. biler - de fleste i Europa
Der er på verdensplan solgt 11 mio. styks, og de fleste befinder sig i Europa.
Om det gælder samtlige 1.6- og 2.0-TDI-motorer solgt i Danmark er fortsat uklart, da de findes i forskellige varianter.
Hvor mange af de pågældende EA189-motorer, som er omfattet, vil blive undersøgt inden for de næste dage, oplyser det tyske transportministerium.
Selv om europæiske biler nu er omfattet, har det fortsat næppe praktisk betydning for danske bilejeres brug af deres bil. Men det er muligt, at bilerne forurener mere, end de må, og at de på et tidspunkt bliver kaldt til service.
SE OGSÅ: FDMs spørgsmål-svar om VW-skandalen