Indbyggerne i EU har i stigende grad appetit på ny bil. Salget af nye personbiler steg 4,7 procent i årets første halvdel til 8,2 mio. biler.
Dermed fortsætter lang tids stille stigning siden finanskrisen, men bedømt ud fra juni i år er fremgangen ved at tabe pusten. Blot 2,1 procent var øgningen i juni.
Brexit giver fald
Faldet i juni henvises især til færre arbejdsdage i Tyskland og usikkerheden i Storbritannien efter landets kommende farvel til EU. Det britiske salg, som er det næststørste i EU, gik 4,8 procent tilbage i juni og 1,3 procent i årets første halvdel.
I de store billande steg salget i de første seks måneder 8,9 pct. i Italien, 7,1 pct. i Spanien, 3,1 pct. i Tyskland og 3,0 pct. i Frankrig.
SE OGSÅ: Forbrugsfest fortsætter: 124.000 nye biler på halvt år
Suzuki stærkt frem, Honda meget tilbage
Suzuki er det mærke, der klarer sig bedst. 23 procent steg mærkets salg i første halvår. Toyota ligger på plus 16 pct., og også Seat, Dacia, Fiat, Alfa Romeo og Jaguar har fremgang på mere end ti procent.
Stor tilbagegang er der for DS, Honda, Smart og Mazda.
På jagt efter ny bil? Tag testen på FDM biler.dk og se, hvilken model der passer til dig
Europas største bilkoncerner |
|||
Salgstallet på koncernbasis i EU første halvdel 2017 | |||
Nr. | Bilkoncern | Salgstalg 2017 | Ændring |
1 | Volkswagen Group | 1,91 mio. | +3,2 pct. |
2 | PSA m. Opel | 1,35 mio. | +0,0 pct. |
3 | Renault Nissan | 1,23 mio. | +6,4 pct. |
4 | Fiat Chrysler | 0,60 mio. | +10,2 pct. |
5 | Ford Motor | 0,57 mio. | +3,4 pct. |
6 | BMW Group | 0,52 mio. | +1,8 pct. |
7 | Hyundai-Kia | 0,51 mio. | +6,7 pct. |
8 | Daimler | 0,50 mio. | +7,1 pct. |
9 | Toyota Motor | 0,37 mio. | +15,5 pct. |
10 | Volvo | 0,15 mio. | +6,7 pct. |
Kilde: ACEA |