Europæerne har – ligesom danskerne – appetit på nye biler. Men mens det er gået opad næsten uafbrudt i Danmark syv år i træk, blev 2016 blot det tredje år i træk med vækst i Europa.
Men det er nok til at glæde bilindustrien i Europa, der har haft nogle hårde år siden kollapset efter finanskrisen i 2009.
6,5 procent steg nybilsalget fra 2015 til 2016 i EU plus EFTA-landene. Dermed kom der 15,1 mio. nye personbiler på gaden sidste år.
- Denne positive tendens er et tegn på, at trods politisk ustabilitet og økonomisk usikkerhed er forbrugertilliden forblevet robust, noterer den europæiske bilproducent-sammenslutning, ACEA, der opgør tallene.
Størst fremgang i Øst- og Sydeuropa
Danmark ligger med 7,4 procent over gennemsnittet, mens topscorerne blandt de større lande er Italien (+16 pct.) og Spanien (+11 pct.). Landene i Øst- og Centraleuropa samt Portugal og Irland har endnu større vækst.
Det største billand, Tyskland, nøjedes med 4,5 pct., og også Frankrig (+5 pct.) og Storbritannien (+2 pct.) trækker gennemsnittet ned.
Volkswagen er størst - men VW går tilbage
Volkswagen Group er uden sammenligning Europas største koncern med 3,6 mio. personbiler. Det er dog kun en vækst på 3,3 procent, særligt fordi VW-mærket gik 0,4 procent tilbage.
Renault Group (Renault og Dacia) er næststørst i Europa og voksede hele 12 procent til1,5 mio. biler.
PSA, Nissan og Mitsubishi taber kunder
PSA (Peugeot, Citroën og DS) er tredjestørst, men går tilbage 0,5 pct. tilbage. Også Nissan taber salg (1,2 pct.), mens Mitsubishi har det værst – minus 12 pct.
Stor fremgang er der hos BMW Group (+10 pct.), Fiat Chrysler (+14 pct.), Daimler (+13 pct.), Kia (+13 pct.), Mazda (+12 pct.), Jaguar Land Rover (+23 pct.), Suzuki (+12 pct.) og Honda (+21 pct.).
SE OGSÅ: Bilmærker bytter plads i indædt kundekamp
http://www.fdm.dk/nyheder/bilmaerker-bytter-plads-indaedt-kundekamp