Femerntunnel kan bygges – om mange år

Det er økonomisk realistisk at bygge en Femerntunnel, som kan betales af bilister og togselskaber, viser grundig analyse. Men en åbning kan tidligst ske i 2026. Og måske først 2028.

Trafik

En tunnel under Femern Bælt ser ud til at være kommet ud af det værste hængedynd.

Efter uventede dyre tilbud fra entreprenører for et år siden var tunnelbyggeriet rendt ind i et alvorligt problem, men en ny rapport har i det store og hele beroliget det politiske flertal på Christiansborg.

En rapport fra konsulentfirmaet EY når frem til, at det gigantiske byggeri er realistisk med de nye forudsætninger. Tilbagebetalingstiden er reduceret fra 39 år (som det så ud for et år siden) til 36 år. Og det er acceptabelt, mener politikerne.

Ny pris: 52 mia. kr.

Den samlede pris inkl. jernbane i Danmark og reserver er faldet fra 55,1 mia. kr. til 52,2 mia. kr., hvis byggeriet kan gå i gang midt i 2018 og indvies i 2026. Hvis det udskydes til 2020/2028 bliver det en anelse dyrere, ca. 52,6 mia. kr.

Den lavere pris skyldes, at Femern A/S har gået projektet grundigt igennem og været i nye forhandlinger med de bydende entreprenører. Alle er kommet med nye, lavere og bindende tilbud.

To år længere byggetid

Den vigtigste årsag til den lavere pris er, at entreprenørerne må bruge 8,5 år i stedet for 6,5 år på byggeriet.

Den største forhindring nu er den langsomme tyske myndighedsgodkendelse og risikoen for retssager i Tyskland. Den nye konsulentrapport når frem til, at godkendelserne tidligst kan være klar sent i 2017, så anlægsarbejdet kan gå i gang efter nytår 2018.

Retssager kan forsinke yderligere

Men der kommer med stor sandsynlighed retssager fra tyske miljøgrupper eller andre. Hvis de får opsættende virkning på byggeriet, men ikke i sidste ende får medhold, kan arbejdet først gå i gang omkring 2020.

I den nye rapport slås det fast, at den seneste trafikprognose er realistisk, og samtidig regnes der af forsigtighedsgrunde med lavere EU-tilskud – nu kun 10 procent mod tidligere antaget 18 procent.