Feminin transport anno 2030

Toyota har kikket i krystalkuglen og tror, at sådan en puppe-agtig kabinescooter vil tiltale yngre kvinder, der bor i mellemstore byer. Kørestilen er ’low speed fun’.

Nyt om biler

Bilister har – måske – lyst til og behov for en noget anderledes slags bil i fremtiden, end vi kender i dag.

Toyota i-Tril er skabt for at gøre det sjovt at køre i byen. Aktiv hældning i kurver er en del af morskaben. Foto: Torben Arent
Toyota i-Tril er skabt for at gøre det sjovt at køre i byen. Aktiv hældning i kurver er en del af morskaben. Foto: Torben Arent
Toyota har tænkt ud af boksen for at nå frem til, hvordan vi mon kan tænke os at transportere os i 2030. Det er der kommet dette særprægede køretøj kaldet i-Tril ud af, skabt i et samarbejde mellem Toyotas europæiske udviklingscenter og designcenter.

’Vi’ er i denne sammenhæng først og fremmest en ’sofistikeret, enlig, 30-50-årig, aktiv kvinde med to børn, og som bor i en mindre til mellemstor by.’ Men andre kunne måske også synes, køretøjet her ville være sjov at køre.

Og sjovt er nemlig et vigtigt element i køretøjets idé, som bilens skabere betegner som ’low speed fun.’

Bagsædet er tænkt som en beskyttende puppe, hvor børn kan sidde trygt. Men der kan også fint være to voksne. Foto: Torben Arent
Bagsædet er tænkt som en beskyttende puppe, hvor børn kan sidde trygt. Men der kan også fint være to voksne. Foto: Torben Arent

'Google kan køre dig i skole'

Google kan sikkert også køre dig i skole i fremtiden. Men hos Toyota må det også gerne være sjovt, siger Patrick Scheelen, der er leder af Toyotas langtidsstrategi og konceptplanlægning i Bruxelles.

Toyotas topchef har dikteret, at der skal være passion og køreglæde i alle fremtidige Toyotaer.

I i-Trill opnås det især ved, at det firehjulede køretøj kan hælde i kurver – som en motorcykel og som Toyotas egen trehjulede iRoad. Mens iRoad kan hælde 26 grader i kurver, er det i i-Tril mere begrænset. Ingen skulle helst blive køresyge.

SE OGSÅ: Toyotas vilde vision for bytrafik

Også føreren har sin egen, lille verden i i-Tril. Foto: Toyota
Også føreren har sin egen, lille verden i i-Tril. Foto: Toyota

Vild hældning

- Men ti grader føles ret vildt i et sådant køretøj, siger Patrick Scheelen til Motor.

Selv om der lægges op til, at man kan have det sjovt ved at køre i motorcykelstil, er i-Tril samtidig forberedt til at køre være selvkørende.

Køretøjet er indrettet med en ’Me Time’-zone forrest og en ’Kids Happy’-zone bagest. Børnene – eller voksne for den sags skyld – sidder i en halvcirkelformet sofastol, der skal minde om en beskyttende puppe.

Ingen pedaler - kan køres med høje hæle

På denne tegning mangler rattet, der også fungerer som speeder og bremse. Et lysende bånd lige under vinduet giver de ombordværende en indikation af, hvilken vej køretøjet læner. Foto: Toyota
På denne tegning mangler rattet, der også fungerer som speeder og bremse. Et lysende bånd lige under vinduet giver de ombordværende en indikation af, hvilken vej køretøjet læner. Foto: Toyota
Kabinescooteren er nem at køre, siger Toyota. Kørslen styres via et særligt rat – der er ingen pedaler.

- På den måde kan i-Trill køres med høje hæle, siger Scheelen.

Acceleration og opbremsning styres ved at trække i eller skubbe på ratstammen.

Der er også tænkt på, at føreren skal kunne træde elegant ind i og ud af kabinen. Derfor kan forstolen drejes 90 grader.

Se alle Genève-nyhederne