Der er fire gange så mange fotovogne på de danske veje, som der var sidste år, en stigning fra 25 til 100. Det viser sig i statistikkerne med flere bøder til bilisterne. Nærmere bestemt er 133.685 bøder blevet sendt ud til danskerne i det første halvår af 2015. Det er 34,5 procent flere bøder, end der blev udstedt i samme halvår i 2014.
LÆS OGSÅ: Politiet skilter med fotovogne
Bøderegn
”Eftersom antallet af fotovogne er blevet firedoblet, er det forventeligt, at der også sker en stigning i antallet af bøder, der bliver givet. Det interessante er altså ikke, at der er blevet uddelt flere bøder, men derimod, hvordan fotovognene har påvirket den generelle trafiksikkerhed. Her er det for tidligt at drage konklusioner. Der er ingen tvivl om at fotovognene og den megen medieomtale har ført til, at farten er faldet. Spørgsmålet er imidlertid, om der er en varig effekt,” siger afdelingschef i Økonomisk politisk sekretariat, Torben Lund Kudsk.
Vejdirektoratets foreløbige tal viser, at hastigheden på vejene er på niveau med sidste år. I februar og marts 2015 var faldet i hastighederne på vejene størst. I de efterfølgende måneder er farten steget igen, og således har hastighederne nærmet sig dem i 2014.
LÆS OGSÅ: Se politiets nye ATK-vogne
Flere ulykker
”Politiets erklærende mål har været at sænke gennemsnitshastigheden. For FDM er det mere interessant, om det vil få en positiv effekt på færdselssikkerheden, og dette er også for tidligt at konkludere på. De foreløbige tal i antallet af uheld og kvæstede synes dog ikke at indikere nogen entydig effekt,” siger Torben Lund Kudsk.
Ifølge vejdirektoratets ulykkesstatistik er antallet af ulykker steget med fire procent fra 2014 til 2015. Dette skyldes en stigning i antallet af ulykker alene med materiel skade, disse er steget med 8 procent, mens ulykker med personskader er faldet med seks procent.
LÆS OGSÅ: Vigtigt at overholde fartbegrænsningen ved vejarbejde
Usynlig kontrol
Hos FDM er man skeptiske overfor, hvorvidt fotovognene på længere sigt vil sikre en øget færdselssikkerhed.
”Der har været, og er stadig, stort mediemæssigt fokus på fotovognene. Det er med til at gøre bilisterne opmærksomme på, at fotovognene er der. Men når interessen for fotovognene daler, så er der kun 100 vogne til at dække 77.000 km vej,” siger Torben Lund Kudsk og fortsætter:
”Vi ved fra udlandet, at skiltet hastighedskontrol på strækninger med forhøjet risiko virker. Med trafiksikkerhed for øje bør det derfor også være noget, man i Danmark var åben overfor. Især på kendte risikostrækninger. Så kan man naturligvis supplere med skjult fartkontrol efter behov,” slutter Torben Lund Kudsk af.