Det går - generelt – forrygende for premiummærkerne i Danmark. Mens salget af ’almindelige’ biler steg 7,1 pct. i 2016, voksede premiummærkerne 9,3 pct. i gennemsnit.
- Det gavner premiumsegmentet, at bilsalget flyttes fra køb til leasing, og det tror vi, vil fortsætte, siger Magnus Boman, der er administrerende direktør for Volvo Cars Danmark, et af de mærker der går kraftigt frem.
- Dels gavner leasing premiummærkerne, som generelt har et lavere værditab, dels bliver merprisen mindre voldsom ved månedlig betaling, tilføjer Volvo-direktøren.
Teslas nedgang ikke noget tab for branchen
Han noterer også, at Teslas voldsomme tilbagegang ikke har betydet mindre salg af premiumbiler, men at det så rigeligt er blevet opslugt af de øvrige premiummærker, hvor der tilmed betales fuld afgift.
Volvo var således i stand til at sælge 116 styks af XC90 på hvide plader, en SUV til én mio. kr. og opefter.
Mercedes 12 biler fra Audi
I Danmark gik Mercedes-Benz markant frem – plus 36 pct. - og manglede blot 12 biler i at overhale Audi som det største premiummærke. Audi voksede 21 pct. og Volvo 22 pct. BMW måtte nøjes med godt syv procent, svarende til den generelle vækst i bilsalget.
De danske tal baserer sig på indregistreringstal, som ikke nødvendigvis svarer præcist til de egentlige salgstal.
Premium-mærkernes danske hierarki
Mærke |
Salg 2016 |
Ændring fra 2015 |
Audi |
8.636 |
+20,7 pct. |
Mercedes-Benz |
8.624 |
+36,1 pct. |
BMW |
5.622 |
+7,4 pct. |
Volvo |
2.784 |
+22,2 pct. |
DS |
674 |
-0,9 pct. |
Mini |
666 |
+7,9 pct. |
Jaguar |
235 |
+71,5 pct. |
Tesla |
176 |
-93,6 pct. |
Alfa Romeo |
143 |
-18,8 pct. |
Porsche |
133 |
+107,8 pct. |
Jeep |
125 |
+197,6 pct. |
Land Rover |
88 |
+33,3 pct. |
Kilde: De Danske Bilimportører