Husk at få hele afgiftsnedsættelsen med

Bilkøberne kan glæde sig over lavere registreringsafgift, men husk at få hele nedsættelsen med. Både bilproducenter og forhandlere er på jagt efter din afgiftsrabat.

FDM Mener

I år skete det endelig. For første gang siden 1924 er registreringsafgiften blevet sat ned. Det er utroligt glædeligt, at det efter årtiers kamp endelig lykkedes at få politikerne til at finde viljen til en nedsættelse. Og det forlyder fra politisk hold, at der er vilje til flere nedsættelser i fremtiden.

At man valgte at skære fra toppen har mødt kritik, men det er i FDMs optik ganske logisk. Det er nemlig ikke bare de dyrere biler, der er mest overbeskattet,  det er også dem, der har den nyeste miljø- og sikkerhedsteknologi. Men måske vigtigst: Det er her, det er billigst for statskassen at skære i afgiften. Y
dermere er det vigtigt at huske, at det er alle de mindre og billigere biler, der har haft størst fordel af brændstoffradraget, der blev indført i 2007.

LÆS
 MERE: Går den nye regering nye veje?

Bilproducenten scorer danskerrabatten

Det er sandt at sige ikke let at få politikere til at sætte afgifter ned – heller ikke bilafgifter. Et af de argumenter FDM har hørt igen og igen gennem årene, er argumentet om den såkaldte ’danskerrabat’. Det vil sige forventningen om, at bilproducenten blot tilsvarende sætter sine listepriser op for derved selv at score gevinsten ved afgiftsnedsættelsen. Noget tyder på, at der desværre er noget om snakken. 

FDM har allerede konstateret, at i hvert fald ét bilmærke har haft svært ved at regne de nye priser ud, og det har desværre ikke været til fordel forbrugerne. Her er flere konkrete eksempler på modeller i C- og D-segmentet, hvor besparelser på 10-15.000 kr. er forsvundet i de nye priser. FDM forstår til fulde, at det kan være en vanskelig opgave for en dansk bilimportør at få forhandlet sig frem til de rigtige priser til et marked med verdens højeste registreringsafgifter.

Men det er for nu at sige det diplomatisk ikke videre hensigtsmæssigt, at en bilimportør eller -producent lader politikernes skeptiske profeti gå i opfyldelse ved netop at bruge en afgiftsnedsættelse til at justere prisen op. Det kan gøre det svært at få politikerne til i fremtiden at nedsætte registreringsafgiften yderligere . Derfor opfordrer FDM bilimportørerne til, at det ikke breder sig.

LÆS
 MERE: Hvis der var registreringsafgift på brød og mælk

Kan forhandleren justere købsaftalen

Det er dog ikke kun på importørniveau, at kreativiteten hersker i forbindelse med afgiftsomlægningen. FDM har fået talrige medlemshenvendelser, hvor forhandlere på den ene eller anden vis forsøger at justere på allerede indgåede købsaftaler. F.eks. prisen på indbytningsbilen eller rabatten på den nye bil. Her er det vigtigt at huske afgiftsomlægningenfra 2007, at spørgsmålet om registreringsafgift i bund og grund er et anliggende mellem bilkøber og staten – forhandleren er reelt kun mellemmand. Derfor skal bilkøberen naturligvis have sin afgiftsrabat på allerede indgåede købsaftaler.

LÆS
 MERE: Leveringsomkostninger - for 4.000 kr. papir og kuglepenne

Begynder du det nye år med jagten på en ny bil, er der derfor al mulig grund til at være ekstra opmærksom. FDM vil i hvert fald holde et ekstra vågent øje med bilmarkedet i den kommende tid. 

God jul og godt nytår