Hvid er den mest populære bilfarve

Der er ikke megen kulør over europæernes valg af farve til bilen, som helst skal være hvid, viser ny rapport. Blå er den mest populære metallak.

Nyt om biler

Moden dikterer stadig, at bilen helst skal være hvid, når europæerne køber ny bil.

Siden 2007 er andelen af hvide biler steget støt og udgør nu hele 30 procent af alle nye solgte biler i Europa. Sammen med farverne sort, sølv og grå udgør de fire farver 75 procent af farverne på nye biler i Europa.

Det er tyske BASF, der i sin årlige farve-rapport har set nærmere på europæernes modeluner, når det gælder valg af farver til bilen. Den tyske industrigigant er en af verdens førende indenfor udvikling af autolakering.

Hvid er den mest populære farve efterfulgt af sort, grå og sølv, når europæerne skal have ny bil, viser ny farve-rapport fra tyske BASF.
Hvid er den mest populære farve efterfulgt af sort, grå og sølv, når europæerne skal have ny bil, viser ny farve-rapport fra tyske BASF.

LÆS OGSÅ: Er du med på bilfarvemoden?

Mest kulør på små biler

Selv om hvid altså samlet er den mest populære farve, er der forskel på, hvordan farvevalget ellers fordeler sig på de forskellige bilstørrelser.

Jo mindre bilen er, jo flere forskellige og lysere farver vælger bilkøberne, skriver BASF. Eksempelvis ruller kun 14 procent af bilerne i sub-compact segmentet (mikro- og minbil) ud fra fabrikken i farven sort, mens det i premiumklassen er hele 34 procent.

Ser man på de såkaldte kromatiske farver, også kaldet metallak, er der ligeledes forskel på de forskellige farvers popularitet. Her er farven blå europæernes foretrukne valg med hele 39 procent efterfulgt af rød (27 procent) og brun (17 procent).

Megatrend styrer farvevalget

Det er særligt i SUV- og crossover-segmentet, at brun er en populær farve, mens blå og rød er favoritterne blandt sports- og livsstilsbiler med og uden tag, fremgår det af rapporten.

At de forskellige nuancer af brun på få år er begyndt at tiltale europæiske bilkøbere, ligger ifølge BASF i tråd med en generel trend i Europa om at søge tilbage til det naturlige og organiske, hvad enten det er fødevarer, boligindretning eller som her bilens farve.