Lang-ting Volvo til rige kinesere

Volvo gentager nu sit alting-er-større-i-Kina-trick: Den nye S90 lanceres i Kina i en forlænget udgave. Modellen bygges i Kina og sælges i bl.a. USA. En superluksus-udgave med kun tre sæder skal eksporteres til hele verden fra Kina.

Nyt om biler

Den "forbedrede" kinesiske udgave af Volvo S90 er 12 cm længere end den europæiske. Akselafstanden er øget præcis det samme. Fotos: Volvo
Den "forbedrede" kinesiske udgave af Volvo S90 er 12 cm længere end den europæiske. Akselafstanden er øget præcis det samme. Fotos: Volvo
Volvos store, nye sedan, S90, kryber nu over de fem meter. Det sker i en ny ’opgraderet Kina-version’, der debuterer midt i november.

Den lange S90 måler 5,08 meter i længden, 12 cm mere end den europæiske ’standardversion’. Hele forlængelsen ligger i bagdørene og kommer altså udelukkende bagsædepassagererne til gode.

12 cm ekstra akselafstand

Akselafstanden er også øget 12 cm (til mægtige 3,06 m), så udhænget bagtil er eksakt det samme i de to versioner.

Den kendte, europæiske udgave af S90. Der er faktisk ingen designforskel på de to versioner - hele forskellen ligger i længden af bagdørene.
Den kendte, europæiske udgave af S90. Der er faktisk ingen designforskel på de to versioner - hele forskellen ligger i længden af bagdørene.
Volvo bruger slet ikke betegnelserne S90L eller LWB (lang akselafstand). Nu tales der om ”China edition” om den almindelige, lange, mens luksusudgaven blot hedder Excellence.

SE OGSÅ: Volvo flytter produktion fra Sverige til Kina

Over-luksus-udgave med plads til to - og chauffør

Excellence-versionen søsætter den over-luksus-udgave, som Volvo har vist flere gange i konceptudgave. Ud over ekstra fine materialer og udstyr som minibar og svenske krystalglas fås Excellence i en særlig trepersoners udgave med Lounge Console.

Alle 12 cm kommer bagsædepassagererne til gode. Ud over ekstra benplads er der en ekstra stor midterkonsol og ekstra luksus.
Alle 12 cm kommer bagsædepassagererne til gode. Ud over ekstra benplads er der en ekstra stor midterkonsol og ekstra luksus.
Her er der for det første kun to, men særdeles store og komfortable bagæder, og det forreste bagsæde er skiftet ud med en konsol, så den vigtige passager i højre bagsæde kan ligge ned, have fødderne oppe på en skammel eller have adgang til et bord eller stor tv-skærm.

Eksporteres til USA og Europa

Den lange S90 skal udelukkende bygges på Volvos nye fabrik i Daqing, Nordkina. Amerikanere får mulighed for at købe denne version, mens Excellence-udgaven skal eksporteres til hele verden, inklusive Europa, når den går i produktion en gang i 2018.

Den lange versions bagsæde blegner dog i sammenligning med Excellence-udgaven, der også er baseret på den lange model.
Den lange versions bagsæde blegner dog i sammenligning med Excellence-udgaven, der også er baseret på den lange model.

SE OGSÅ: Volvo går op i gear i Kina