Miljøtests har længe været upræcise

VW har siden fredag været i kraftig modvind, efter det er kommet frem, at bilproducenten tilsyneladende har begået omfattende fusk med dieselbiler solgt i USA. Muligt bedrageri chokerer, upræcise miljøtests er dog ingen nyhed.

Bilist

Allerede fredag kom det frem, at bilproducenten VW tilsyneladende har modificeret en række bilmodeller i forbindelse med miljøtests i USA.

Problemer med miljøtests

Der har været stort mediefokus på sagen, som kan få store konsekvenser for VW. Man har allerede set et fald i deres aktier, og dårligt image kan betyde nedgang i salget for den tyske bilproducent:

”Når man ser på sagen med europæiske briller, er der ikke den store nyhed i, at der er forskel på bilers udledning af kvælstoffilter, det der hedder NOx’er, afhængigt af, om det måles i et laboratorie eller i almindelig trafik. Det bemærkelsesværdige ved denne sag synes derimod at være, at der skulle være tale om afsløring af bevidst manipulation,” siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef for Politisk økonomisk sekretariat.

LÆS OGSÅ: Bilforhandlere ved for lidt om elbiler

De forhold og regelsæt, som tests af bilerne afvikles under, har stor betydning for, hvor mange NOx’er, bilerne vurderes at udlede, og det bør der gøres noget ved.

”Uanset om det er tilsigtet eller utilsigtet, har det i EU kunnet konstateres, at mange biler fra forskellige bilproducenter, har haft svært ved at leve op til stillede krav til udledning af NOx’er, når bilerne er uden for testlaboratoriet. FDM har gennem det verdensomspændende bilklub-samarbejde, FIA, presset på for at få mere retvisende tests,” fortsætter Torben Lund Kudsk.

Dette arbejde for mere retvisende tests, er blandt andet sket gennem high-level arbejdsgrupper under Europakommissionen.

”Det forholder sig jo sådan, at det i foråret lykkedes at få vedtaget nye skrappere testregler, der gerne fra september 2017 bedre skulle afspejle brændstofforbruget og udledningen af NOx’er. Under de nye regler vil bilerne blandt andet blive målt, mens de kører i almindelig trafik. Det betyder, at forbrugeren får et mere retvisende billede af, hvor mange NOx’er dieselbilerne udleder,” slutter Torben Lund Kudsk. 

LÆS OGSÅ: VW i stormvejr efter miljøsnyd

FDM har været i kontakt med pressechef hos VW Danmark, Søs Righolt. Hun siger om sagen:

 

 

"Vi henviser til CEO Martin Winterkorns erklæring for uddybning om sagen. Vores melding er ind til videre, at dette med al sandsynlighed ikke vedrører andre end det amerikanske marked."

 

 

FDM har ligeledes kontaktet The Volkswagen Group og afventer svar.