Snyd af værste skuffe lader til at have været fast praksis hos VW og Audi, der gennem syv år har udført bevidst manipulation med dieselmodellers miljøegenskaber.
De amerikanske miljømyndigheder, EPA, siger, at de tyske biler har haft indbygget software, der kan registrere, hvis bilen blev udsat for en måling. I praksis har bilerne åbenbart kunne måle, når de kørte på et rullefelt.
Det skete ud fra bl.a. input om forhjulenes retning, hastighed, hvor længe motoren var i gang og lufttrykket. Når disse faktorer svarede præcis til den amerikanske testnorm, slog bilen over i ”rullefelt-tilstand”.
Når det var tilfældet, ændrede motorstyringen karakter, så bilen kørte i en helt anden tilstand med lavere emissioner, særligt kvælstofiler (NOx). Dermed kunne bilerne bestå miljøtest, men tilbage i normal trafik forurenede de markant mere.
EPA skriver, at udslippet kunne være 10-40 gange over det tilladte i testen.
Halv mio. dieselbiler kan snyde
Potentielt er 482.000 biler berørt. Det drejer sig om VW Jetta, VW Beetle, VW Golf og Audi A3 af modelår 2009 til 2015 samt VW Passat fra modelår 2014 og 2015. Alle med 2.0 diesel. EPA udelukker ikke, at flere bilmodeller og årgange kan være omfattet.
Der er ikke noget der tyder på, at fuskeriet berører biler solgt i Europa.
SE OGSÅ: Miljøtest har længe været upræcise
Volkswagen kan i værste fald få en bøde på 250.000 kr. pr. bil, hvilket løber op i knap 120 mia. kr. I praksis bliver den slags virksomhedsbøder dog markant mindre end maksimum.
Dertil kan komme store udgifter til tilbagekaldelser og ændring af bilerne samt sagsanlæg fra kundegrupper, der mener, at deres bil er blevet mindre værd.
Toyota fik voldsomme udgifter på alle tre områder efter sager, hvor mærkets biler i Nordamerika havde problemer med utilsigtet acceleration og bremseproblemer.
SE OGSÅ: Toyota får smæk på 6,5 mia. kr.
Sagen kom frem i fredags, og allerede i weekenden holdt Volkswagens direktion møde om sagen. Efter mødet er koncernchef Martin Winterkorn kommet med en personlig undskyldning.
Volkswagen undskylder og erkender fakta
- Jeg beklager personligt dybt, at vi har brudt vore kunders og offentlighedens tillid. Vi vil samarbejde til fulde med de relevante myndigheder for klart, åbent og fuldstændigt at klarlægge alle omstændigheder i denne sag, siger han i en skriftlig erklæring.
Koncernen sætter også gang i en intern undersøgelse.
Volkswagen har indtil videre ikke sagt, om man erkender det påståede snyderi, og hvordan det kunne foregå.
Volkswagen i Nordamerika har dog erkendt, at bilerne rent faktisk havde denne rullefelt/vej-omskifter. Det skete, efter at et universitet havde fundet store udsving mellem laboratorietest og målinger i trafik, og myndighederne ikke ville godkendte 2016-udgaven af VW Passat.
Kan få store konsekvenser
Sagen kan få voldsomme følger for VW og Audi, ud over de direkte økonomiske. De to mærker har længe markedsført ”clean diesels” i USA, hvor personbiler med dieselmotorer ellers er et særsyn – på grund af traditioner, skrappe miljøkrav, beskidt dieselbrændstof og begrænsede tankmuligheder.
Dieselbiler har de senere år udgjort 15 procent og for tiden over 20 procent af VWs og Audis salg i Nordamerika.
Dårligt image for diesel og mærkerne i almindelig kan betyde salgsnedgang – og måske være med til at Volkswagen alligevel ikke overhaler Toyota i globale salgstal i år.