Bilforhandlere ved for lidt om elbiler

Elbilskunder får mangelfuld rådgivning, konkluderer ny rapport, der efterlyser engagement og viden hos forhandlerne. Forbrugerne har krav på ordentlig købsrådgivning, mener FDM.

Bilist

Manglende viden om produktet, et engagement som et halvfladt batteri og ingen prøvebiler. Der er ikke mange rosende ord til de danske bilforhandlere i en ny rapport, som har undersøgt, hvor gode forhandlerne er til at imødekomme kundernes krav og forventninger, når det gælder elbiler.

Rapporten, som er lavet på baggrund af 50 såkaldt mystery shopping-besøg hos bilforhandlere, afslører en generel lille faglig viden blandt sælgerne i forhold til helt basale ting omkring elbiler. Heller ikke muligheden for at prøvekøre en elbil er imponerende.

Af de 50 forhandlerbesøg var det kun muligt at få en prøvetur i en elbil ved 20 besøgene. Hos Peugeot og Citroën var det slet ikke muligt at prøve en elbil. Her oplevede hver tredje af de besøgende i stedet at blive ”udfordret i deres valg og ønske om en elbil” og ”forsøgt presset til at vælge en brændstofbil i stedet,” som det hedder i rapporten.

LÆS OGSÅ: Elbil øger rækkevidde med nyt batteri

Kender ikke eget produkt

Det er konsulentvirksomheden Zero2, der med støtte fra Energistyrelsen, som står bag rapporten ’Bilforhandleres evne til at imødekomme kundernes krav og forventninger i salget af elbiler’.

Og selvom flere af de 50 bilforhandlere faktisk udmærker sig med både høj viden og demobiler, skuffer den samlede konklusion alligevel Zero2s direktør Claus Seitzberg.

”Vi anerkender, at man som sælger skal have stor viden om både mange forskellige bilmodeller og ny teknologi. Alligevel er det skuffende, at mange sælgere end ikke kunne svare på helt almindelige spørgsmål om de elbiler, de sælger, ligesom mange heller ikke spurgte ind til kundens kørselsbehov. At sælgerne ikke kender deres produkter godt nok,” siger Claus Seitzberg.

LÆS OGSÅ: Elbiler tager kraftigt opsving

Brancheorganisation: Det bliver bedre

Hos bilforhandlernes brancheorganisation Bilbranchen kalder man rapporten for udmærket. Ifølge branchedirektør Thomas Møller Sørensen stemmer den til dels overens med det indtryk, Bilbranchen har af forhandlernes fokus på elbiler.

”Vi hæfter os dog særligt ved, at der, som rapporten viser, er stor forskel på de forskellige bilforhandleres viden og rådgivning afhængigt af mærke. Vi er dog ikke i tvivl om, at vi vil se en helt anden kvalitet i både viden og rådgivningen i takt med, at elbilteknologien bliver endnu bedre end i dag og bilerne mere udbredt,” siger branchedirektør i Bilbranchen, Thomas Møller Sørensen.

Han vil ikke afvise, at man på tværs af forhandlerne vil tage initiativ til en særlig efteruddannelse, men at volumen i elbilsalget i øjeblikket ikke er stort nok til det.

LÆS OGSÅ: Opråb fra Norge: Elbiler skal særbehandles

Vigtigt med god rådgivning om elbiler

Ifølge skatteministeren var der pr. 1. august indregistreret 3.800 eldrevne personbiler i Danmark, hvoraf de 1.800 var ejet af privatpersoner. Resten ejes af blandt andet virksomheder, kommuner og regioner.

Rapporten får FDM til at understrege vigtigheden af, at forhandlere har den nødvendige viden og kendskab til de biler, de sælger.

”At købe ny bil er for de fleste en af de største investeringer, de kommer til at foretage. Derfor er det også afgørende, at man som forbruger får den nødvendige og kvalificeret rådgivning. Ikke mindst i forhold til et produkt som elbiler, der grundlæggende adskiller sig fra biler, som kører på benzin eller diesel. Rækkevidde og opladningsform kan eksempelvis have afgørende betydning for bilens anvendelighed,” siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.

Læs hele rapporten ’Bilforhandleres evne til at imødekomme kundernes krav og forventninger i salget af elbiler’ her (ekstern link).

LÆS OGSÅ: Bilejere vil ikke betale for afgiftsfrie elbiler