Nødtelefoner forsvinder fra motorvejene

Ingen bruger nødtelefonerne, så nu tages de ned. Vejdirektoratet kan spare fire mio. kr. i årlige driftsomkostninger.

Trafik

Et kendt syn langs motorvejene og et historisk vigtigt stykke sikkerhedsudstyr forsvinder nu.

Vejdirektoratet har besluttet at fjerne stort set alle nødtelefoner. Brugen er styrtdykket, så stort set ingen bruger dem, og der er lidt penge at spare.

Alle danske motorveje har nødtelefoner med to km's mellemrum, men de bruges stort set aldrig. Her er det nye telefoner på Herningmotorvejen. Fotos: Torben Arent
Alle danske motorveje har nødtelefoner med to km's mellemrum, men de bruges stort set aldrig. Her er det nye telefoner på Herningmotorvejen. Fotos: Torben Arent
Ca. 30 nødtelefoner på større danske broer og tunneller får lov at blive. Dertil kommer Sund & Bælts nødtelefoner på Storebælt og Øresund.

To nødopkald sidste år

I 2016 blev de 1.300 nødtelefoner på statsvejene brugt til blot to nødopkald. Dertil kommer otte indberetninger om trafikfarlige situationer og 88 anmodninger om vejhjælp. Altså 98 opkald i alt på et år.

Det er det laveste antal nogensinde. 6 år tidligere, i 2010, ringede trafikanterne fra nødtelefonerne 668 gange.

Overhalet af mobiltelefoner

- De gamle nødtelefoner er simpelthen blevet overhalet af den nye teknologi i form af mobiltelefonerne. De er blevet gjort overflødige. Og derfor har vi besluttet at afvikle dem, siger trafikdirektør Niels Tørsløv fra Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

FDM finder det naturligt, at man tager konsekvensen af, at nødtelefonerne har udtjent deres formål og tager dem ned.

- Samtidig sætter vi vores lid til, at Vejdirektoratets vurdering af det sikkerhedsmæssige aspekt er korrekt. Dertil kommer, at inden længe vil automatisk nødopkald blive et lovkrav i nye biler, og det vil yderligere mindske behovet for nødtelefonerne langs vejene, siger juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange.

Brug telefonen

Bilisterne henvises i fremtiden til at benytte mobiltelefon, når der er brug for hjælp – hvad de allerede gør i dag.

To gange sidste år blev der trykket på knappen i nødstilfælde. I alt var der 98 opkald i 2016.
To gange sidste år blev der trykket på knappen i nødstilfælde. I alt var der 98 opkald i 2016.
Det vil give trafikanterne samme sikkerhed, som de har i dag, mener Vejdirektoratet og peger på, at 96 procent af alle husstande har mindst én mobiltelefon. Den andel er formentlig endnu højere for dem, der også har en bil.

Vejdirektoratet bruger fire mio. kr. årligt i direkte driftsomkostninger til de gule telefoner. Men hvis nødtelefonerne skulle drives videre, skulle der nu bruges 56 millioner kr. på en omfattende udskiftning, da mange af de eksisterende nødtelefoner er slidte eller forældede.

Ekstra god dækning ved nødopkald

Dermed ville hvert enkelt nødopkald fremover koste mere end én million kr.

Mobilnettet er indrettet, så et opkald til 112 bliver dirigeret til nærmeste telemast uden hensyn til, hvem man bruger som telefonselskab. Det forbedrer muligheden for, at man har dækning, uanset hvor man befinder sig.

Bruger man den særlige 112-app, bliver ens præcise position sendt med til alarmcentralen.

SE OGSÅ: 112-nødopkald giver præcis besked