Fra 21. december vil begge Scandlines nye dobbeltdækkere være i drift mellem Gedser og Rostock. Dermed er der kommet fine forhold og plads til dobbelt så mange biler. En gammel færge må dog afløse i januar.
Af
Torben Arent
Foto
Scandlines/Lars Sørensen
Trafik
Scandlines’ anden nye hybridfærge til ruten Gedser-Rostock er klar til at sejle bilister hen over Østersøen.
M/F Copenhagen sejler sin første tur med passagerer 21. december. Foto: Scandlines/Lars Sørensen
M/F Copenhagen afsejlede 19. december fra det fynske værft Fayard-værft, som har stået for den særdeles omfattende ombygning. Skibet går i ordinær drift 21. december kl. 9.00 fra Gedser
Dobbelt så mange biler
Dermed er kapaciteten på overfarten fordoblet og forholdene ombord blevet markant forbedret, idet søsterfærgen M/F Berlin blev sat i drift i sommer.
M/F Kronprins Frederik bliver permanent reserve- og godsfærge på Østersøruterne Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden. Allerede i januar 2017 bliver der brug for afløseren, idet de to helt nye færger skal have repareret motorerne. Foto: Torben Arent
Der kommer dog et tilbageskidt i januar. De to nye færgers dieselmotorer virker ikke optimalt, så de skal have udskiftet indsprøjtningssystemet. Det vil ske i løbet af januar, og i den periode vil en af de to nye dobbeltdækkere på skift være ude af drift.
Men så er det heldigt for de rejsende, at Scandlines har valgt at beholde en af de gamle Gedser-Rostock-færger, M/F Kronprins Frederik, som reserveskib.