Nu er DS 3 en rigtig DS

Et af verdens yngste bilmærker har kappet de sidste bånd til fortiden. Ved sit andet facelift dropper DS 3 som sidste model navneforbindelsen til Citroën.

Nyt om biler

Som det sidste familiemedlem har den lille Citroën DS3 nu også kastet Citroën-navnet af sig og er nu en ægte DS.

Siden modellen blev introduceret i 2010, er der solgt flere end 390.000 på verdensplan, heraf 3.200 i Danmark.

DS Automobiles blev i sommeren 2014 udskilt som et selvstændigt mærke i PSA-gruppen, der også omfatter Citroën og Peugeot, som en del af en strategi om at skabe et fransk luksusmærke, der kan tage konkurrencen op med først og fremmest de tyske konkurrenter.

SE OGSÅ: Fransk luksusmærke vil fordoble

Andet facelift

DS' mindste og ældste model får nu en ansigtsløftning - det andet i sine knap syv år - hvor det er først og fremmest fronten, der er blevet strammet op, så den nu minder mere om de to større modeller, DS 4 og DS 5.Men opdateringen stikker dybere end blot et kosmetisk facelift. DS mener det tilsyneladende alvorligt, når mærket vil spise kirsebær med de store, for indvendigt har kabinen fået et gevaldigt løft, ikke mindst på tekniksiden.

DS 3 har nu en syvtommers trykfølsom skærm, der giver adgang til en lang række af bilens funktioner, hvilket ifølge DS har elimineret 20 knapper på instrumentbordet. Skærmen bygger på Mirror Link-teknik, der gør det muligt at betjene sine smartphone-apps på skærmen. Standardudstyret omfatter nu også bakkamera og parkeringssensorer for og bag.

Syv motorer

Motorprogrammet er omfattende med syv forskellige motorer: to BlueHDi dieselmotorer med hhv. 99 eller 118 hk, tre 1.2 trecylindrede PureTech benzinmotorer med hhv. 81, 108 eller 128 hk samt en firecylindret 1.6 THP benzinmotor med 163 hk.

Endelig er der topmodellen, som er en helt ny sportsversion, DS 3 Performance. Den er udstyret med en 1.6 benzinmotor, som leverer 205 hk. Denne motor er koblet til en sekstrins gearkasse med en kortere gearing end standardversionerne og er ydermere udstyret med et Torsen-differentiale.

DS3 har smidt Citroën-navnet og er nu en ægte DS. Foto: DS
DS3 har smidt Citroën-navnet og er nu en ægte DS. Foto: DS
DS 3 Performance har sænket undervogn og større bremser samt en masse designdetaljer, der signalerer, at en DS 3 Performance er noget særligt.

Også cabriolet

Udover DS 3 fortsætter også DS 3 Cabrio i programmet. Cabrioleten har foldetag i hele kabinens længde og udmærker sig blandt andet ved, at taget kan åbnes og lukkes ved hastigheder helt op til 120 km/t.

DS 3 bliver introduceret i Frankrig i marts og forventes til Danmark i april. Det er endnu for tidligt at sige noget om det danske motorprogram eller priser.

SE OGSÅ: DS 4: lommeluksus med mere udstråling