Danskerne har for tredje år i træk udsigt til billigere biler.
Regeringen og Dansk Folkeparti er torsdag aften blevet enige om en aftale, der betyder, at registreringsafgiften på biler sænkes igen.
Med aftalen sænkes den lave afgiftssats fra i dag 105 procent til 85 procent, mens den høje sats fastholdes på 150 procent som i dag. Til gengæld rykkes det såkaldte skalaknæk for, hvornår man betaler den høje sats på 150 procent fra i dag 106.600 kroner til 185.000 kr.
Med dagens aftale vil registreringsafgiften altså fremover være på 85 procent af de første 185.000 kroner. Alt herover skal der betales 150 procent i afgift af.
Læs også: Så meget falder bilerne i pris
Sikkerhedsfradrag øges
Til genæld afskaffes fradraget for ABS (3.750 kr.) og ESC (2.500 kr.).Udover at ændre afgiftssatserne øges det såkaldte sikkerhedsfradrag fra i dag 2.000 kroner til 8.000 kroner. Fradraget gives til de biler, der opnår de maksimale fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest, som FDM er en del af. Også fradraget for selealarmer hæves fra 200 til 1.000 kr.
Aftalen indeholder dog ikke kun gaver til bilisterne. Regeringen og DF er også blevet enige om at hæve afgiftstillægget fra 1.000 til 6.000 for biler med dårlig brændstoføkonomi, mens grænsen for, hvornår benzin- og dieselbiler får fradrag for god brændstoføkonomi hæves fra 16 km/l til 20 km/l for benzinbiler og fra 18 km/l til 22 km/l for dieselbiler. Den del af aftalen vil gøre en række af de helt små biler en smule dyrere.
Endelig er man enige om, at omlægge den halvårlige ejerafgift, som dels hæves med 500 kroner, dels at indføre nye skalatrin. Aftalen vil gælde for biler, der indregistreres efter, at lovforslaget fremsættes den 3. oktober.
Læs også: Sænk og omlæg bilafgifterne
Et vigtigt skridt i rigtig retning.
FDM hilser aftalen om ændringerne af bilafgifterne velkommen.
”Det er positivt, at danskerne nu får billigere familiebiler, og at afgiftsnedsættelserne målrettes biler, der kører langt på literen og som er sikre. Afgiftsomlægningen er et vigtigt skridt i retning af et mere moderne afgiftssystem, og vi noterer os med tilfredshed, at den peger i retning lavere afgifter, løbende afgifter og tekniske. Netop de principper, som FDM har arbejdet for,” siger adm. direktør i FDM Thomas Møller Thomsen.
Læs også: Regeringen vil sænke taksterne på Storebælt
Leasinghul lukkes
Som en del af aftalen lukkes nu det såkaldte leasinghul. Det sker bl.a. ved, at indføre et loft over den fordel leasingselskaber i dag har, når de indregistrerer leasingbiler med høj flåderabat. Konkret skal leasingbiler fremover have genberegnet deres værdi med udgangspunkt i bilens reelle handelsværdi seneste fire måneder efter indregistrering. Det betyder, at en evt. difference mellem bilens værdi og det den er indregistreret til ville skulle efterbetales til staten.
”Vi har også noteret os, at aftalen formentlig vil lukke leasinghullet og dermed sikre mere fair afgiftsforhold, hvor private og flådeejer i højere grad vil skulle betale den sammen afgift for den samme bil. Også det er positivt. FDM mener, at der med aftalen er taget et vigtigt skridt i den rigtige retning mod endemålet, som for FDM er fuldt teknisk baserede afgifter, der betales løbende og et endnu lavere afgiftsniveau,” siger Thomas Møller Thomsen.
Brotakster sænkes
Udover aftalen om at sænke registreringsafgiften, er regeringen og Dansk Folkeparti også blevet enige om at sænke taksterne på Storebæltsbroen med 25 procent over en årrække samt at udvide den fynske E20 motorvej med et tredje spor mellem Odense og Nørre Aaby.
Skatteministeriet har regnet på, hvad dagens aftale betyder for en række bilmodeller.*
Biltype | Mærke og model | Pris i dag i kr. | Pris i kr. med ny afgift | Ændring i kr. |
---|---|---|---|---|
Mikro | VW UP | 114.000 | 114.400 | 400 |
Mikro | Citroën C1 | 94.900 | 102.800 | 7.900 |
Minibil | Peugeot 208 | 150.000 | 144.400 | -5.600 |
Minibil | VW Polo | 160.000 | 156.200 | -3.800 |
Mellemklasse | Peugeot 308 | 280.000 | 247.000 | -33.000 |
Mellemklasse | VW Golf | 289.000 | 263.500 | -25.500 |
Mellemklasse | Opel Astra | 261.000 | 241.200 | -19.800 |
Stor | VW Passat | 458.400 | 400.100 | -58.300 |
Stor | Audi A5 | 559.400 | 504.100 | -55.300 |
Stor | Toyota Avensis | 367.900 | 332.600 | -35.300 |
Premium | Audi A6 | 670.200 | 611.900 | -58.300 |
Premium | Volvo V90 | 716.100 | 657.800 | -58.300 |
Luksus | BMW 7-Serie | 1.693.500 | 1.637.600 | -55.900 |
SUV | Nissan Qashqai | 278.800 | 261.200 | -17.600 |
SUV | Volvo XC90 | 1.063.800 | 1.016.000 | -47.800 |
SUV | Suzuki Vitara | 210.000 | 210.500 | 500 |
MPV | VW Touran | 366.000 | 323.900 | -42.100 |
MPV | Ford C-Max | 252.000 | 236.200 | -15.800 |
Sport | Mazda MX-5 | 300.000 | 284.400 | -15.600 |
Andre | Ford Transit Custom | 542.400 | 498.600 | -43.800 |
Kilde: Skatteministeriet
*Priserne er så vidt muligt udvalgt som den midterste listepris for den mest populære varianttype. Ejerafgift er ikke med i beregningen.