Ny registreringsafgift på plads

Regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om ny aftale, der samlet betyder billigere biler. Positivt, at danskerne nu får billigere familiebiler, mener FDM.

Ny aftale om registreringsafgiften på plads
Bilist

Danskerne har for tredje år i træk udsigt til billigere biler.

Regeringen og Dansk Folkeparti er torsdag aften blevet enige om en aftale, der betyder, at registreringsafgiften på biler sænkes igen.

Med aftalen sænkes den lave afgiftssats fra i dag 105 procent til 85 procent, mens den høje sats fastholdes på 150 procent som i dag. Til gengæld rykkes det såkaldte skalaknæk for, hvornår man betaler den høje sats på 150 procent fra i dag 106.600 kroner til 185.000 kr.

Med dagens aftale vil registreringsafgiften altså fremover være på 85 procent af de første 185.000 kroner. Alt herover skal der betales 150 procent i afgift af.

Læs også: Så meget falder bilerne i pris

Sikkerhedsfradrag øges

Til genæld afskaffes fradraget for ABS (3.750 kr.) og ESC (2.500 kr.).Udover at ændre afgiftssatserne øges det såkaldte sikkerhedsfradrag fra i dag 2.000 kroner til 8.000 kroner. Fradraget gives til de biler, der opnår de maksimale fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest, som FDM er en del af. Også fradraget for selealarmer hæves fra 200 til 1.000 kr.

Aftalen indeholder dog ikke kun gaver til bilisterne. Regeringen og DF er også blevet enige om at hæve afgiftstillægget fra 1.000 til 6.000 for biler med dårlig brændstoføkonomi, mens grænsen for, hvornår benzin- og dieselbiler får fradrag for god brændstoføkonomi hæves fra 16 km/l til 20 km/l for benzinbiler og fra 18 km/l til 22 km/l for dieselbiler. Den del af aftalen vil gøre en række af de helt små biler en smule dyrere.

Endelig er man enige om, at omlægge den halvårlige ejerafgift, som dels hæves med 500 kroner, dels at indføre nye skalatrin. Aftalen vil gælde for biler, der indregistreres efter, at lovforslaget fremsættes den 3. oktober.

Læs også: Sænk og omlæg bilafgifterne

Et vigtigt skridt i rigtig retning.

FDM hilser aftalen om ændringerne af bilafgifterne velkommen.

”Det er positivt, at danskerne nu får billigere familiebiler, og at afgiftsnedsættelserne målrettes biler, der kører langt på literen og som er sikre. Afgiftsomlægningen er et vigtigt skridt i retning af et mere moderne afgiftssystem, og vi noterer os med tilfredshed, at den peger i retning lavere afgifter, løbende afgifter og tekniske. Netop de principper, som FDM har arbejdet for,” siger adm. direktør i FDM Thomas Møller Thomsen.

Læs også: Regeringen vil sænke taksterne på Storebælt

Leasinghul lukkes

Som en del af aftalen lukkes nu det såkaldte leasinghul. Det sker bl.a. ved, at indføre et loft over den fordel leasingselskaber i dag har, når de indregistrerer leasingbiler med høj flåderabat. Konkret skal leasingbiler fremover have genberegnet deres værdi med udgangspunkt i bilens reelle handelsværdi seneste fire måneder efter indregistrering. Det betyder, at en evt. difference mellem bilens værdi og det den er indregistreret til ville skulle efterbetales til staten. 

”Vi har også noteret os, at aftalen formentlig vil lukke leasinghullet og dermed sikre mere fair afgiftsforhold, hvor private og flådeejer i højere grad vil skulle betale den sammen afgift for den samme bil. Også det er positivt. FDM mener, at der med aftalen er taget et vigtigt skridt i den rigtige retning mod endemålet, som for FDM er fuldt teknisk baserede afgifter, der betales løbende og et endnu lavere afgiftsniveau,” siger Thomas Møller Thomsen.

Brotakster sænkes

Udover aftalen om at sænke registreringsafgiften, er regeringen og Dansk Folkeparti også blevet enige om at sænke taksterne på Storebæltsbroen med 25 procent over en årrække samt at udvide den fynske E20 motorvej med et tredje spor mellem Odense og Nørre Aaby. 

Skatteministeriet har regnet på, hvad dagens aftale betyder for en række bilmodeller.*

Biltype Mærke og model Pris i dag i kr. Pris i kr. med ny afgift Ændring i kr.
Mikro VW UP 114.000 114.400 400
Mikro Citroën C1 94.900 102.800 7.900
Minibil Peugeot 208 150.000 144.400 -5.600
Minibil VW Polo 160.000 156.200 -3.800
Mellemklasse Peugeot 308 280.000 247.000 -33.000
Mellemklasse VW Golf 289.000 263.500 -25.500
Mellemklasse Opel Astra 261.000 241.200 -19.800
Stor VW Passat 458.400 400.100 -58.300
Stor Audi A5 559.400 504.100 -55.300
Stor Toyota Avensis 367.900 332.600 -35.300
Premium Audi A6 670.200 611.900 -58.300
Premium Volvo V90 716.100 657.800 -58.300
Luksus BMW 7-Serie 1.693.500 1.637.600 -55.900
SUV Nissan Qashqai 278.800 261.200 -17.600
SUV Volvo XC90 1.063.800 1.016.000 -47.800
SUV Suzuki Vitara 210.000 210.500 500
MPV VW Touran 366.000 323.900 -42.100
MPV Ford C-Max 252.000 236.200 -15.800
Sport Mazda MX-5 300.000 284.400 -15.600
Andre Ford Transit Custom 542.400 498.600 -43.800

Kilde: Skatteministeriet

*Priserne er så vidt muligt udvalgt som den midterste listepris for den mest populære varianttype. Ejerafgift er ikke med i beregningen.