Billigere at krydse Storebælt

Med 2018-finansloven koster det fra nytår 194 kr. at køre over Storebæltsbroen. FDM minder om, at bilisterne selv betaler rabatten og anbefaler, at du tjekker din BroBizz.

Vestbroen over Storebælt
Trafik

En rabat på 34 kr. på en tur over Storebælt lyder måske ikke af meget. Men Sund & Bælt forventer, at det vil give de næsten 35.000 biler, der dagligt krydser Storebæltsbroen, selskab af op til 4.500 køretøjer mere.

Rabatten er resultatet af finansloven for 2018. Her kan du se, hvad den betyder for dig:

Personbil med BroBizz:

Rabatterne bliver betalt ved, at tilbagebetalingstiden øges med fem år.

  • I dag: 228 kr.
  • Pr. 1. januar 2018: 194 kr.
  • Pr. 1. januar 2023: 187 kr.

Betaler du kontant eller med kort, vil en tur over Storebælt fortsat koste 240 kr.

Tjek din BroBizz

Øvrige priser i 2018 for personbiler*

Aftenbillet (retur): 234,18 kr.
Dagsbillet (retur lør-, søn- og helligdage): 310,89 kr.
Weekendbillet (retur): 339,15 kr.


Storebælt Handicap: 155,04 kr.

Storebælt Pendler: 2.560,00 kr.

*kræver BroBizz og aftale m. Storebælt

Bilister, der ikke har BroBizz eller har en aftale med et andet selskab, skal lave en BroBizz-aftale med Storebælt.

Er du i tvivl om, hvilken brobizz du har, kan du tjekke logoet på bizz'en. Hvis det er en ØresundBizz eller en norsk AutoPASS – det kan du se på logoet på din bizz – skal du selv tilmelde dig Club Storebælt eller Storebælt Erhverv for at få del i prisnedsættelsen. Det kan du gøre på www.storebaelt.dk

Fra april 2018 kan du også tilmelde dig nummerpladebetaling, hvor betaling sker automatisk, når du kører igennem anlægget.

Læs også: Nummerpladen er dit nye kreditkort

Mere rabat i 2023

Når en tur over Storebælt fra 1. januar 2018 koster 193,80 kr., vil en enkelttur i personbil være billigere, end da broen åbnede i 1998, da det kostede 210 kr.

I 2023, når udbygningen af den vestfynske motorvej forventes at stå færdig, bliver prisen sat yderligere ned. Her vil en tur over Storebælt koste 187 kr.

Læs også: Brændstof ved Storebæltsbroen

Rabatterne bliver betalt ved, at tilbagebetalingstiden øges med fem år. Storebæltsforbindelsen forventes hermed at være gældfri i 2034, da billigere drift og vedligehold har taget et år af tilbagebetalingen.

Betalingsanlæg ved Storebæltsbroen
Du skal have en BroBizz-aftale med Storebæltsforbindelsen for at opnå rabat. Argumentet er, at den øgede trafik grundet lavere priser ikke må skabe kø ved betalingsområdet.

For at undgå kø ved betalingsanlægget skal man have en BroBizz og en aftale med Storebælt for at få glæde af rabatten. Det har i dag 700.000 kunder, og de vil automatisk få rabat.

Bro betaler for motorvej

FDM hilser de lavere brotakster velkommen. Til gengæld er det ikke en god idé, at Storebæltsforbindelsen skal betale godt 2,1 mia. kr. af de 2,4 mia. kr., som udvidelsen af Fynske Motorvej mellem Nr. Aaby og Odense Vest koster.

”Vi er ikke glade for, at politikerne trækker penge ud af Storebæltsbroen. Man finansierer jo både rabatterne og motorvejsudvidelsen ved at udskyde tilbagebetalingen af broen. De penge burde man have fundet ved hjælp af statens finanser, som bilisterne allerede bidrager til med 50 mia. kr. om året,” siger juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange.

Læs også: Fyn får sekssporet motorvej