Den bakkede natur omkring Vejle Fjord behøver ikke få endnu en bro tværs over fjorden. Det er økonomisk realistisk at anlægge en eventuelt kommende højhastighedsjernbane som tunnel i stedet for højbro.
Det konkluderer Vejdirektoratet, der har haft opgaven med at gennemføre den store miljøundersøgelse af jernbaneprojektet.
Stort indgreb i naturen

Jernbanebroen skal gå længere ude i fjorden end motorvejsbroen lige uden for Vejle by.
SE OGSÅ: Ny Storstrømsbro får markant vartegn
Men rapporten når overraskende også frem til, at en tunnel kan være et realistisk økonomisk alternativ. Mens den ’vindende’ broløsning vil koste knap 5,0 mia. kr. inklusive alle reserver, vil en boret tunnel koste godt 5,2 mia. kr. at anlægge. Det er en merpris på 250 mio. kr. svarende til ca. fem procent.
Tunnelen vil blive ca. fem km lang.
Ingen godstog - eller cyklister
En ulempe ved tunnelløsningen er, at den er for stejl til godstog, og Vejle centrum vil derfor ikke blive aflastet for godstog. Med en tunnel vil det heller ikke være muligt at give cyklister en smutvej over fjorden; noget der er et tilvalg til godt 100 mio. kr. på broen.
En jernbanebro over Vejle Fjord indgår i det store projekt med en times rejsetid mellem landets største byer. Men der er ikke penge i Togfonden til at realisere broen eller tunnelen de næste mange år.
SE OGSÅ: Lysere tider for flaskehalsen ved Vejle