Østjyske Motorvej kan få seks spor

Regeringen vil sætte penge af til undersøgelse af en sekssporet udbygning af E45 hele vejen mellem Aarhus og Vejle.

E45 skal udvides på hele denne strækning, foreslår regeringen. Kort: Vejdirektoratet
Trafik

Bilerne kører tæt på Østjyske Motorvej. Dagligt sander trafikken til, og meget ofte sker ulykker, som helt blokerer den vigtige del af E45, der forbinder Vejle, Horsens, Skanderborg og Aarhus.

Men førstehjælpen er på vej. Strækningen mellem Aarhus S og Skanderborg S er ved at blive udbygget fra fire til seks spor. Sidst i 2019 ventes den bredere vej klar.

SE OGSÅ: E45 udvides nu - pas på kø

48 mio. kr. til første skridt

Hvis regeringen får sin vilje, skal der de næste to år bruges 48 mio. kr. på at undersøge en udbygning af E45 på de to blå strækninger. På den gule del er en udvidelse ved at gå i gang. Kort: Vejdirektoratet
Hvis regeringen får sin vilje, skal der de næste to år bruges 48 mio. kr. på at undersøge en udbygning af E45 på de to blå strækninger. På den gule del er en udvidelse ved at gå i gang. Kort: Vejdirektoratet
Og står det til regeringen, skal også resten af E45 mellem nord for Vejle og nord for Aarhus udvides hurtigst muligt. På finansloven for 2018 skal der derfor afsættes 48 mio. kr. til VVM-undersøgelse af udbygningen, lægger regeringen op til.

Trafikproblemerne på Østjyske Motorvej forstærkes af en meget høj andel af lastbiler. De fylder til tider hele inderbanen, så personbilerne reelt kun har ydersporet til rådighed.

SE OGSÅ: Fynsk motorvej får tredje spor

Undersøgelser kan være færdig i 2020

Hvis pengene bevilges, vil de omfattende undersøgelser af miljø, natur, trafik, tekniske forhold og økonomi kunne gennemføres på to år, dvs. være færdige i begyndelsen af 2020.

Derefter skal der vedtages en anlægslov og findes penge til projekterne, der formentlig vil blive opdelt i etaper.

Åbning allertidligst 2023

Første strækning med seks spor vil derfor i bedste fald kunne overdrages til trafikanterne omkring 2023-2024.

VVM-undersøgelsen skal deles i to: den nordlige strækning på 16 km rundt om Aarhus (ca. 18 mio. kr.) og den sydlige på 35 km mellem Vejle og Skanderborg (ca. 29 mio.).

Den igangværende udbygning mellem Aarhus og Skanderborg er billigere og mere enkel end de næste planer, da den kunne klares uden VVM-undersøgelse og udføres ved at inddrage den meget brede midterrabat.

SE OGSÅ: Helt færdig: otte fine spor Køge-København