Der gik kun få uger, fra PSA Peugeot Citroën havde fået ny topchef, til han var klar med en ny plan for virksomheden. Og den plan ser ud til at få voldsomme konsekvenser for udbuddet af modeller, som kan købes hos Peugeot og Citroën.
Den nye koncernchef, Carlos Tavares, meddeler nu, at en vigtig del af planen om at give firmaet overskud, er at reducere antallet af modelvarianter fra 45 til 26 frem til 2020.
”Gruppen vil fortsætte med at re-positionere de tre mærker, samtidig med at deres modeludbud tydeligøres. Det [at skære ned på antallet af modeller] vil øge markedsdækningen og øge fortjenesten ved at gå efter de mest profitable segmenter,” hedder den ikke helt klare og til dels modsætningsfyldte erklæring.
Væk med nichebiler og mikrobiler?
PSA giver ingen indikation af, hvad det er for biler eller biltyper, der kommer til at udgå eller i hvert fald ikke få en efterfølger. Nichemodeller som åbne biler eller meget sportslige udgaver kunne være et oplagt offer, selv om disse typisk giver en god fortjeneste pr. bil.
Når det gælder om at gå efter de ”profitable segmenter”, kunne det lyde som om, at de helt små biler som C1 og 108 kan være i fare, når deres levetid ebber ud, da mikrobiler typisk er noget, man ikke tjener ret meget på.
LÆS OGSÅ: Historien om Kylle, Pylle og Rylle
Skal vokse uden for Europa
Foruden at skære i antallet af modeller, skal Citroëns undermærke DS blive mere selvstændigt, som det allerede er tilfældet i Kina. Mærket får sin egen ledelse og skal udvikles til et komplet luksusmærke. Om Citroën-navnet på et tidspunkt forsvinder fra DS, er uvist.
Vækst i lande uden for Europa, særligt Kina, er et andet vigtigt element i den plan, der skal bringe PSAs bildivision op på en overskudsgrad på to procent i 2018 og fem procent i 2019-2023.
For tiden giver firmaet dundrende underskud og har tabt 56 mia. kr. de seneste to et halvt år.
LÆS OGSÅ: Peugeot-Citroën får kinesisk ejer
LÆS OGSÅ: Fransk-amerikansk bilaffære er kølnet