Et politisk flertal sætter nu strøm til det ellers døende elbilsalg. Regeringen, Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre er netop blevet enige om at udskyde indfasningen af afgifterne på elbiler, som i stedet fastholdes på 20 procent. Dog kun til og med 2018 eller indtil der er solgt 5.000 flere elbiler.
LÆS AFTALEN HER (eksternt link)
For at stimulere salget af de små og mellemstore elbiler indføres desuden et – ligeledes midlertidigt – fradrag på 1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet,dog højest op til 45 kWh, gældende for både elbiler og opladningshybridbiler. Det fradrag løber frem til 2021.Formålet er at få løbet gang i elbilsalget, der er gået totalt i stå, efter at et flertal i 2015 besluttede at indfase registreringsafgift på elbiler på lige fod med benzin- og dieselbiler. Mens der i 2016 blev lagt 20 procents registreringsafgift på elbiler, steg dette til 40 procent i år. Med dagens aftale rulles den sats altså tilbage til 20 procent.
LÆS OGSÅ: Aftale om afgifter på elbiler på plads
Afgifter har ramt for hårdt
Ifølge beregninger som de radikales politiske leder Morten Østergaard har lagt op på Twitter, betyder dagens aftale, at en Nissan Leaf falder 46.700 kr., mens en VW e-Golf bliver 41.200 kr. billigere. Drømmer man om en Tesla Model S, kan kommende købere glæde sig over udsigten til at spare 226.600 kr.
”Vi har siden elbilsaftalen i 2015 fulgt markedet nøje. Og det er ikke nogen hemmelighed, at der ikke er blevet solgt så mange elbiler, som vi regnede med for halvandet år siden. Den indfasning, vi aftalte, har vist sig at være for hård, og det har nok været med til at bremset salget. Derfor er det glædeligt, at vi nu er enige om en lempeligere indfasning, som forhåbentlig kan få sparket gang i elbilsalget. Det har længe været et ønske fra Socialdemokratiet og Radikale at gøre noget ved elbilsituationen. Det har regeringen lyttet til”, udtaler skatteminister Karsten Lauritzen (V) i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Nyt oplæg viser vejen til smartere bilafgifter
Stadig behov for afgiftsreform
Selvom FDM længe har efterlyst politisk handling for at få gang i elbilsalget, er FDM ikke udelt begejstret for dagens aftale.
”Det er positivt, at man fra politisk side har erkendt, at det er nødvendigt at give elbilsalget starthjælp. Det er dog kun et lille skridt i den rigtige retning, og aftalen ændrer ikke på, at der blot er tale om endnu en lap på det kludetæppe, som registreringsafgiften er. Dagens aftale udskyder blot tidspunktet for en nødvendig reform af registreringsafgiften,” siger afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk og tilføjer:
”Om aftalen overhovedet vil gøre en forskel på privates efterspørgsel på elbiler, kan vi godt have vores tvivl om. Det er i hvert fald ikke noget, der for alvor vil sparke gang i elbilsalget. Derfor er vores opfordring, at politikerne bruger 2017 til at tage fat på at få lagt registreringsafgiften grundlæggende om. Hvordan det kan gøres, skitserede FDM, Bilbranchen i DI og De Danske Bilimportører i et oplæg sidste år.”
LÆS OGSÅ: Da elbilmarkedet kortsluttede
Aftalen om at sænke afgiften for elbiler sker med virkning fra 1. januar 2017. Partierne bag har desuden aftalt at mødes igen i 2. halvår 2018 for at drøfte status på udviklingen i elbilsalget i lyset af måltallet i denne aftale, som det hedder i aftaleteksten.
BMW i3 | Tesla Model S | VW e-Up | VW e-Golf | Nissan Leaf | Renault Zoe | |
---|---|---|---|---|---|---|
Pris før afgiftsnedsættelse (kr.) |
346.500 | 1.207.500 | 187.000 | 338.600 | 321.200 | 299.900 |
Pris efter afgiftsnedsættelse (kr.)* | 301.800 | 980.900 | 187.900 | 297.400 | 274.500 | 264.900 |
Prisforskel (kr.) | -44.700 | -226.600 | - | -41.200 | -46.700 | -35.000 |
*inkl. teknologisk prisfald, bundfradrag på 10.000 kr. og fradrag for batterikapacitet.
På udkig efter ny bil?: Se de aktuelle elbiler på biler.dk
Kilde: Skatteministeriet