I al stilhed har Toyota, Peugeot og Citroën gjort det muligt at få vigtigt, men hidtil savnet sikkerhedsudstyr til de små trillinger Aygo, 108 og C1.
Sikkerhedsudstyret er dukket op i løbet af sommeren, og kun Toyota har spagfærdigt har gjort opmærksom på det.
Der er tale om både automatisk nødbremse inkl. advarsel mod en forestående kollision samt advarsel med at krydse vejstriberne. Nødbremsen virker usædvanligt helt op til 80 km/t. Det typer på, at det er Toyota, der har udviklet systemet, for i Toyotas øvrige biler er grænsen også 80 km/t.
Kun til nogle varianter
I første omgang bliver det næppe mange, der får glæde af sikkerhedsudstyret. Det er indtil videre ekstraudstyr og kun til de lidt dyrere versioner.
Toyota er mest demokratisk i denne sammenhæng. ”Safety Sense” fås fra og med ix-play-versionen, som er den klart mest solgte variant, og for tiden er sat ned til knap 104.000 kr. for en femdørs.
Peugeot og Citroën er enige om, at sikkerhedspakken skal koste dobbelt så meget som hos Toyota, nemlig 10.000 kr. Hos Citroën er det tilgængeligt i det mellemste og højeste udstyrsniveau, Feel og Shine, mens Peugeot kun giver muligheden i den dyreste variant, Alure.
Andre har det som standard
Selv om det er ekstraudstyr, nærmer de fransk-japanske trillinger sig dermed VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii, der fra begyndelsen har haft nødbremse som standard. Derudover er det kun Fiat, der tilbyder sikkerhedsudstyret (3.600 kr.) til Panda.
Ingen andre mikrobiler har automatisk nødbremse, heller ikke den nye Opel Karl, den gennemarbejdede Fiat 500 eller den et år gamle Renault Twingo.
SE OGSÅ: Automatisk nødbremse giver høj sikkerhed