Det skal være billigere at krydse Storebælt. Derfor foreslår regeringen at sænke taksterne på Storebælt med 25 procent over tre år fra 1. januar 2018.
Forslaget om de lavere brotakster, der vil gælde for både vejtrafik og persontog, vil være en del af det finanslovsforslag, regeringen fremlægger i næste uge.
I dag koster det 240 kr. for en personbil at krydse Storebæltsbroen. Med en trinvis sænkelse på 25 procent, vil den pris falde til 180 kroner over tre år.
Storebælts-forbindelsen tilhører danskerne
”Jeg er utroligt glad for, at vi får sat taksten for at køre over Storebælt ned. Det betyder virkelig noget både for borgere og virksomheder og for sammenhængen i landet,” udtaler transportminister Ole Birk Olesen (LA) i en pressemeddelelse.
Han suppleres af finansminister Kristian Jensen (V):
”Storebælts-forbindelsen tilhører danskerne. Den skal give plads til bevægelse. Den skal ikke være en pengemaskine for staten. Nu er der kommet økonomisk rum til at sætte taksterne ned. Det skal danskerne kunne mærke, så endnu flere kan få endnu mere gavn af forbindelsen.”
LÆS OGSÅ: Milliardgevinst ved at fjerne brugerbetaling på Storebælt
4.000 flere biler i døgnet
I dag krydser 30.000 biler Storebæltsbroen i døgnet, men med de nye lavere takster vil 4.000 flere biler tage turen mellem Fyn og Sjælland om dagen.
Ifølge regeringens beregninger vil det koste mellem 525 og 750 millioner om året at sænke brotaksten, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
Pengene findes ved at forlænge afbetalingen af broen med tre år, så den først vil være betalt ud i 2031 i stedet for 2029.
FDM hilser udmeldingen om forslaget om en takstnedsættelse velkommen.
LÆS OGSÅ: De store broer suger trafik
FDM: Godt for mobiliteten og bilisterne
”Nu skal vi huske, at det kun er et forslag, der skal findes flertal for. Alligevel er det meget positivt. En sænkelse af brotaksten vil både gavne mobiliteten og gøre det billigere for bilisterne at krydse Storebælt, hvad enten det er for at komme på arbejde eller familiebesøg. Samtidig kan vi med regeringens udspil håbe, at det med en takstnedsættelse er slut med at trække penge ud af broen til andre formål, som det tidligere er sket,” siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.
Forslaget om lavere brotakster kommer to dage efter, at regeringen foreslog at udvide en del af den fynske E20 motorvej ved at inddrage nødsporet som et tredje spor.
LÆS OGSÅ: Staten snupper overskud fra Storebæltsbroen