Det blev heller ikke til påsken, at Scandlines to nye dobbeltdækkerfærger kunne indsættes på Gedser-Rostock-ruten.
I rækken af næsten uendelige forsinkelser må Scandlines meddele, at det første skib, M/F Berlin, først kan forlade værftet på Fyn midt i april. Derefter skal færgen gennem fem dages prøvesejlads.
Ingen forklaring på forsinkelse
Scandlines siger i den seneste pressemeddelelse, at ”Testprogrammet forløber planmæssigt”, men ifølge den forrige melding fra rederiet fra 15. januar var planen at indsætte den første færge inden påske. Scandlines giver ingen forklaring på, hvorfor indsættelsen nu er udskudt endnu en måned.Den nyeste melding giver dog håb for passagererne på ruten, om at den nye færge med dobbelt så stor kapacitet som de gamle, kan være i almindelig drift inden højsæsonen.
Anden færge efter sommerferien
Færge nr. to, M/F Copenhagen, vil være klar i ”sensommeren 2016”, oplyser Scandlines.
Rederiet har til en vis grad garderet sig mod børnesygdomme. ”For at sikre en stabil overgang og fortsat at kunne følge med trafikudviklingen” vil Scandlines beholde den ene af de gamle færger, M/F Kronprins Frederik, som skal benyttes som afløserfærge på både Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden.
Ingen backup i sommerferien
Den anden af de gamle færger, M/F Joachim, er solgt til Grækenland fra maj. Det betyder formentlig, at der ingen backup-færge findes, hvis M/F Berlin får problemer fra indsættelsen i april og til den anden nye færge kommer i sensommeren.
De to nye færger skulle oprindelig have været taget i brug i foråreet 2012, så forsinkelsen når op på præcis fire år.