Fodgængere er en udsat trafikgruppe, fordi de bløde trafikanter ikke har nogen beskyttelse eller sikkerhedsudstyr, hvis de bliver ramt af en bil. Alligevel var fodgængere selv medskyldig i at de blev ramt i 20 ud af de 27 ulykker, som Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, HVU, har undersøgt.
”Utilstrækkelig orientering” blandt fodgængerne er den primære årsag til deres andel af skylden. De bagvedliggende grunde er mange: alkohol, travlhed, påvirkning fra andre, psykisk tilstand, risikoblindhed og uopmærksomhed.
Desuden er lav alder en væsentlig årsag – det vil sige at en stor gruppe er børn og unge.
LÆS MERE: Børn kommer galt afsted
Bilister skyldige i 26 ud af 27 ulykker
Men bilisterne i de undersøgte ulykker har et endnu større ansvar. I 26 ud af 27 ulykkerne bidrog bilisten til, at ulykken skete. Kun i én ulykke løb en fodgænger så hurtigt og uforudsigeligt ud foran bilen, at føreren var helt uden ansvar.
Blandt bilisterne er fejlen især utilstrækkelig orientering, for høj hastighed og fejltolkning af trafikken. ”Manglende agtpågivenhed” er den mest almindelige årsag, mens manglende (eller ”forkert”) opmærksomhed og risikabel kørsel også betyder meget.
Mange lovovertrædere
Som ved mange andre typer færdselsulykker viser det sig, at der blandt ulykkesbilisterne er en meget høj andel med en bemærkning i strafferegisteret. En ud af tre af bilisterne var kendt af politiet i forvejen - enten for grove færdselsforseelserne eller for egentlig kriminalitet.LÆS MERE: Mørkeulykker skyldes ikke mørke
HVU har dybdeanalyseret 27 trafikulykker, hvor en fodgænger er kommet ”alvorligt” til skade ved påkørsel af en personbil eller varebil. En ud af seks dræbte i trafikken er en fodgænger, og seks ud af syv af de ulykker sker i byer.
Repræsentative for byulykker
Alle de udvalgte ulykker er sket i byområder, og kommissionens formand, Sven Krarup Nielsen, betegner dem som ganske repræsentative for fodgængerulykker i byer.
Rapporten, der er den 11. fra HVU, inddeler fodgængerulykkerne i fem grupper: bakning (5), på fortovet (6), i mørke (10), ulykker med børn (9) samt i forbindelse med fodgængeres krydsning af vejen (16). Flere ulykker optræder i mere end en kategori.
Bemærkelsesværdigt er, at at seks af de 27 ulykker skete på et fortov, hvor bilerne aldrig burde have været. Ingen af de seks fodgængere havde medansvar for, at ulykken skete.
Unge mistede kontrollen
Ulykkeren skyldtes, at bilisterne - hvoraf halvdelen var unge og "risikovillige" og/eller fartglade - havde mistet kontrollen over bilen. Halvdelen kørte meget hurtigt, mens andre af bilisterne var urutinerede og reagerede ikke korrekt, når deres bil kom i slinger.
Fortovsulykkerne var også specielle ved, at alle de fire mandlige førere var registreret i krimalregisteret, og en var sågar på flugt fra politiet, da ulykken skete. Tre af de seks biler var så gamle, at de ikke havde antiudskridnignssystemet ESC.
En af ulykker skyldes, at en uerfaren, kvindelig bilist bakkede langt hen ad/over fortovet.
Ingen af fodgængerne var berusede.
LÆS MERE: Bakning kan være farligt
Ved de 27 ulykker blev fire fodgængere dræbt og 23 kom til skade, mens tre bilister kom lettere til skade.
Havarikommissionen arbejder gennem interviews og ekstra grundige tekniske undersøgelser. De konkrete rapporter er fortrolige, og HVU uddeler ingen rigtig "skyld", men taler om at trafikanten er en ulykkesfaktor. Resultaterne kan ikke bruges af hverken politi, domstole eller forsikringsselskaber.