Noget af det mest underholdende ved store biludstillinger er, at de altid tiltrækker folk med skæve eller anderledes ideer. Folk, som håber at får et større publikum eller sågar en investor i tale. Sådanne typer var der også på Los Angeles Auto Show.
En af dem er Spira, som havde lejet en lille stand på Los Angeles udstillingen for at gøre opmærksom på deres minibil.Manden bag Spira, Doug Ballard, mener ganske beundringsværdigt, at der skal gøres noget ved de mange trafikdrab, der trods mange fremskridt indenfor bilsikkerhed stadig sker over hele verden. Og Doug Ballard mener, at det bedste middel i den kamp er – skumgummi.
Derfor er Spiras næse bygget op i et skumgummi-materiale, som ifølge Doug Ballard indeholder ”milliarder af små airbags”, der kan optage stød i tilfælde af en kollision.
Samtidig er Spiras front opbygget, så den ifølge opfinderen nærmest vil prelle af på en modkørende bil, hvis uheldet skulle være ud. Motors udsendte nænnede ikke at spørge ham, om han mente, det også ville være tilfældet, hvis modparten var en lastbil eller bare en almindelig amerikansk personbil.
Elektriske VW-bobler
Hvad der startede som et hyggeprojekt for David Bernardo fra San Diego er nu blevet en levevej. David Bernardo havde en stand på Los Angeles-udstillingen, hvor han viste sine klassiske VW’er, som han ombygger til elbiler med så stor succes, at der nu er lang ventetid på en af hans biler.Foreløbig har Zelectric, som Bernardos firma hedder, kun ombygget 10 klassiske VW til elbiler, men ordrebogen er tyk og ventelisten lang.
Kunderne er typisk folk, som har et forhold til den klassiske boble fra deres barndom eller ungdom, og David Bernardo fortæller blandt andet om et ægtepar fra Massachusetts, som har bestilt en ombygning. De ejer stadig deres første VW, og står nu på venteliste for at få den bygget om til eldrift.
Zelectric bruger batterier og andre komponenter fra firmaer, der leverer til luftfarts- og rumfartsindustrien, og den klassiske boble er velegnet, fordi der som de fleste ved er et stort stuverum bag bagsædet, som i Zelectrics udgave er fuldt med batterier. I busudgaven ligger batterierne under den anden sæderække midt i bilen.En ombygning koster fra 49.000 dollar plus donorbilen, men man kan også bestille en fuldt færdig Zelectric-VW for 68.000 dollar. Så finder David Bernardo et godt eksemplar, som så bliver ombygget efter alle kunstens regler.
Kun fantasien sætter grænser
Det er utroligt, hvad der kan lade sig gøre at få indregistreret som bil i Californien. Det er billedhuggeren og multikunstneren Baron Margos biler et godt eksempel på.Iført klapbukser og filthat viste han sine seneste kreationer frem på biludstillingen i Los Angeles, hvor han havde fået stillet et areal i kælderen til rådighed af arrangørerne.
Baron Margo er lidt af en institution i det amerikanske ”Art Car”-miljø og har efterhånden konstrueret en lille halv snes biler i sin Rocket Car serie. Bilerne er som taget ud af en science fiction-film fra 50erne og er inspireret af jetalderens strømlinjeformer og raketeventyr.
På standen i Los Angeles viste han de to seneste kreationer, der begge er indregistrerede og forsikrede til brug på almindelig gade og vej.Baron Margo bruger forskellig mekanik, alt efter hvad han kan få fat på, og den ene bruger en luftkølet VW-motor, mens den anden er udstyret med en Mazda wankelmotor.
Baron Margo kan også bygge en bil til dig, hvis du har lyst. Du skal bare være tålmodig, for der er flere års ventetid, og så er det heller ikke helt billigt: et sted mellem 400.000 og 600.000 dollar er et meget godt sted at starte.
Og så er der jo lige det der med at få bilen godkendt til brug på offentlig vej. De danske myndigheder er nok ikke helt så lette at danse med som de californiske.Læs flere nyheder fra Los Angeles Auto Show 2015:
Subaru Impreza som sedan
Mazda på amerikansk
Volvos bud på den selvkørende bil
VW Beetle til sol og strand